Januar

Typehuset anno 2010 havde fladt tag

Den nyeste tendens inden for boligbyggeriet er typehuse med fladt tag. Det skal være praktisk, enkelt og funktionelt med energirigtige materialer af høj kvalitet.

Byggeudstillinger i hele landet fremviste i 2010 typehuse inspireret af funkisstilen, der er kendetegnet ved kubiske, glatpudsede facader, fladt tag og store vinduespartier.

Flade tage var i årevis under beskydning for at have problemer med utætheder. I 70’erne var opfattelsen, at flade tage var årsag til fugt- og råd i tagkonstruktionen, fordi vandet ikke kunne ledes væk fra det flade tag. Bygningsreglementet foreskriver i dag, at alle flade tage skal have en vis hældning, så regn og smeltevand fra sne kan ledes væk fra taget.

Samtidig er kvaliteten af tagmaterialer væsentligt forbedret, og de moderne materialer er i det hele taget langt mere holdbare og kræver mindre vedligeholdelse. Byggeteknisk er der i dag derfor ingen problemer med konstruktionen af flade tage og ingen grund til at fravælge dem. Det flade tag er tværtimod blevet indbegrebet af en funktionel, stram og geometrisk byggekultur, hvor funkis har fået ny fortolkning.

- Det flade tag har stor arkitektonisk værdi, fordi det giver mulighed for at udtrykke et moderne formsprog med fokus på minimalisme og funktionalitet og giver samtidigt stor frihed i fordelingen af boligens rum. Det flade tag egner sig til flere boligtyper, men repræsenterer også en ny tendens inden for typehuse, hvor en moderne fortolkning af det klassiske funkishus vinder indpas i flere og flere nybyggerier, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Byg & Bo byder på funkis med fladt tag

I byggeudstillingen Byg & Bo 2010 i Malling lidt uden for Aarhus var tendensen med fladt tag og funkis ikke til at tage fejl af. Her er der blevet opført otte udstillingshuse, der hver især viser, hvilke muligheder og trends, man ser inden for byggeriet i disse år. Stilen er i flere huse hvid funkis med glatpudsede facader, lige linjer og hjørnevinduer. Flere af udstillingshusene er opført med fladt tag i flere niveauer, der skaber en forskydning i husets udtryk og gør det spændende og utraditionelt at kigge på. Materialerne er væsentligt forbedret, og både tagpap og konstruktionsmetoder lever op til de nyeste bygnings- og energikrav.

Typehuset anno 2010 havde fladt tag

Tendensen er desuden store vinduespartier og moderne VELUX ovenlyskupler i tagkonstruktionen.

Fordelen ved en ovenlyskuppel i et fladt tag er, at man kan punktbelyse, hvor man har størst behov for dagslyset, som fx i småtbelyste rum som gangarealer.

Ovenlyskuplen er som skabt til det flade tag, fordi man ikke kan se kuplen i taget og således ikke skal tage hensyn til facadens geometriske linjer.

Download billede i større format

- Ovenlyskupler og store vinduespartier skaber en atmosfære af lys og rummelighed, men vinduesløsningerne skal også være rentable og energirigtige. Boligbyggeriet anno 2010 har fokuseret på Aktivhus-principper som godt indeklima, lavt energiforbrug og spændende arkitektur, og det er helt klart også den byggefilosofi og de krav, der vil blive stillet til byggeriet i fremtiden, siger Jesper Salskov Jensen.

Fladtagshusene på udstillingen har sat klimaet øverst på dagsordenen. Flere af husene er bygget som energiklasse 1-huse og varmes op med jordanlæg, er ekstra isolerede og har energiruder. Byggefirmaerne der udstiller typehuse med fladt tag ved Byg & Bo-udstillingen 2010 i Malling er KFS Boligbyg, FBA Huse og Lasse Larsen Byggefirma.

For mere information kontakt venligst:

Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.