December

Soldrevne robotter skal pakke vinduer på nyt VELUX lager i Kolding

I dag indvier VELUX Gruppen et helt nyt højteknologisk lager i Kolding. Pallekraner og plukkerobotter skal drives af energi fra solceller, mens de pakker ovenlysvinduer til kunder i hele Norden. VELUX har investeret mere end 100 mio. kr. i lageret, der understøtter VELUX vækstambitioner på en mere bæredygtig måde.

Kraner og robotter i Kolding skal fremover hjælpe med at klargøre, pakke og sende VELUX ovenlysvinduer, rulleskodder samt øvrigt tilbehør til kunder i hele Norden. Det sker med åbningen af VELUX Gruppens første store højteknologiske lager, der ligger i en 24.000 m2 stor bygning.

CEO i VELUX Lars Petersson ser frem til at tage endnu et skridt mod at sikre kunderne den bedst mulige oplevelse med VELUX:

”Vores nye højautomatiserede robotlager gør det enklere og nemmere for vores kunder at handle med os. Fra lageret i Kolding pakker og sender vi vores ovenlysvinduer, rulleskodder, gardiner og øvrige produkter hurtigere til vores kunder i en samlet levering, og vi bruger solenergi til at drive det. Teknologien på vores nye lager i Kolding gør det derudover muligt for os at afprøve nye innovative løsninger i fremtiden med henblik på at gøre det nemmere at være kunde hos VELUX.”

Solenergi driver teknologien
Omkring 80 procent af strømforbruget i det højautomatiserede lager vil fra 2024 komme fra en tilstødende 6.000 m2 stor solcellepark. Strøm fra solceller skal drive både robotter, kraner og en enskinnebane, som skal køre paller rundt i lageret, mens robotter pakker vinduerne ovenpå. Derpå bliver pallen kørt hen til ladet af en lastbil, som leverer ud til kunderne.

Ved at sende vinduer, rulleskodder, rullegardiner og ønsket tilbehør i én forsendelse til kunderne, spares der også på antallet af lastbiler til distribution og dermed på CO2-udledning fra transporten.

VELUX har opstillet ambitiøse 2030-mål for at reducere CO2-udledningen: Udledningerne fra egne driftsaktiviteter skal nedbringes med 100%, og udledningerne gennem hele værdikæden skal reduceres med 50%.

”Det er afgørende at være ambitiøs i sin klimaindsats, og vi har forpligtet os til at følge det mest ambitiøse reduktionsscenarie i Paris-aftalen. Vores nye lager i Kolding medvirker til at hæve barren for effektive lagre med lavere CO2-aftryk,”

siger CEO Lars Petersson.

Flere vinduer til kunderne
Det højteknologiske lager kan håndtere op til 50 procent flere varer end et tilsvarende manuelt, og robotterne er programmeret til at håndtere flere komplekse opgaver. Samtidig medfører brugen af kraner og robotter, at ergonomien bliver langt bedre for medarbejderne på lageret.

Fakta:

• Bygningen blev klargjort til at installere automatiseringsanlægget fra november 2021 til juni 2022.
  • Anlægget blev installeret fra juni 2022 til juni 2023.
  • Første varemodtagelse blev gennemført i august 2023.
  • Første udgående leverancer til kunder blev ekspederet i september 2023.
  • Lageret i Kolding samler tre mindre manuelle lagre i et lager: Tidligere lå reservedele i Østbirk, gardiner og andet tilbehør i Skjern samt ovenlysvinduer i Kolding.
  • Et ovenlysvindue vejer i gennemsnit 53 kg.
  • Lageret indeholder 12 robotter – to 2 plukkerobotter og 10 robotkraner.
  • Solcelleparken leverer 80 procent af energien – står færdig i 3. kvartal af 2024.
  • Det højteknologiske lager kan håndtere op til 50 procent flere varer end et tilsvarende manuelt.
  • VELUX har investeret mere end 100 mio. kr. i det højtautomatiserede lager.
Prøvemodel

I over 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 36 lande og beskæftiger omkring 11.000 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM FONDEN og Kann Rasmussen familien. I 2022 omsatte VKR Holding for DKK 31,9 mia. og VILLUM FONDEN donerede DKK 1,36 mia. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på velux.com