VELUX Gruppen støtter koalition af partnere, som vil bygge boliger med lavt CO2-aftryk til børn, der har mistet forældreomsorgen i Ukraine

SOS Børnebyerne Danmark (SOS DK) har igangsat et nyt projekt for at hjælpe med at reformere anbringelsesområdet for børn i Ukraine. VELUX Gruppen støtter indsatsen med Living Places konceptet. Projektet, Children’s Living Places, er en reaktion på Ukraines presserende udfordringer i anbringelsessektoren, der er præget af den igangværende krig. Projektet vil kombinere bygningsdesign med lavt CO2-aftryk med principper for social bæredygtighed. De nye omsorgsmiljøer etableres i samarbejde med SOS Børnebyerne Ukraine (SOS UA), Villum Fonden, Viessmann Fonden, Grundfos Fonden, Bitten og Mads Clausens Fond, VELUX Gruppen, Somfy Foundation, DOVISTA, Flügger, VELUX Ukraine, Kromann Reumert og Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO).

SOS DK lancerer i dag projektet Children’s Living Places. Formålet er at forbedre anbringelser for børn uden forældreomsorg ved at oprette familielignende omsorgsmiljøer i Ukraine som alternativ til landets mange institutioner. Allerede før krigen brød ud i februar 2022 var Ukraine blandt de europæiske lande med de højeste andele af børn i institutionel pleje med over 100.000 børn på en døgninstitution eller anden form for anbringelse [1].

Tre forskellige steder i Ukraine etableres nye familielignende omsorgsmiljøer, som vil bestå af en klynge af bygninger. Hver klynge vil bestå af tre individuelle hjem til plejefamilier, fælles rekreative og sociale områder til beboere og lokalsamfund samt et socialcenter, der tilbyder social og mental støtte til både plejefamilier og de øvrige familier i området.

Bygningerne opføres efter Living Places konceptet, som er udviklet af VELUX Gruppen, EFFEKT arkitekter og Artelia ingeniører. Konceptet viser, hvordan man kan bygge boliger med et markant lavere CO2-aftryk og et førsteklasses indeklima baseret på fem nøgleprincipper: at boliger skal være sunde, enkle, skalerbare, adaptive og kunne deles over tid.

Den igangværende krig i Ukraine har ramt millioner af børn og efterladt mange af dem uden forældreomsorg, beskyttelse og et trygt hjem. For SOS Børnebyerne har det altid været vigtigt at sikre, at børn over hele verden får opfyldt deres behov og rettigheder, så de kan vokse op i et omsorgsfuldt hjem, trives og udfolde sig. Med dette projekt ønsker vi at inspirere til bedre og mere tidssvarende omsorg til børn uden forældreomsorg i Ukraine ved at demonstrere nye, holistiske løsninger til alternative plejetilbud, siger Mads Klæstrup Kristensen, administrerende direktør for SOS Børnebyerne i Danmark.

De nye omsorgsmiljøer skal bygges i eksisterende lokalområder og samfund for bedre at kunne integrere de nye familier. Ud over de fysiske bygninger omfatter projektet også social og mental støtte til både plejefamilierne samt de øvrige familier i området for at sikre, at færre børn skal anbringes på sigt.

Fyrtårnsprojekt med indflydelsesrige aktører fra byggebranchen skal inspirere til forandring

For at hjælpe med at realisere ambitionen for Children’s Living Places har SOS DK og SOS UA samlet en koalition af nogle af de mest indflydelsesrige aktører på tværs af byggebranchen. Projektet finansieres af Villum Fonden, Viessmann Fonden, Grundfos Fonden og Bitten og Mads Clausens Fond, mens VELUX Gruppen bidrager med sit Living Places koncept. Somfy Foundation, DOVISTA, Flügger og VELUX Ukraine er materialepartnere på projektet, mens Kromann Reumert og EIFO støtter projektet med juridisk og finansiel ekspertise.

Den igangværende konflikt har forårsaget store ødelæggelser i Ukraine, hvor flere har fået ødelagt eller helt mistet deres hjem. I VELUX, ønsker vi at bidrage til genopbygningen af Ukraine og vise vejen til en mere bæredygtig genopbygning af landets boliger. Med vores Living Places koncept har vi vist, at det er muligt at bygge sunde hjem med et lavt CO2-aftryk – som samtidig er til at betale. Vi er meget glade for at kunne bidrage til dette vigtige projekt og være med til at sikre en mere lovende fremtid for anbragte børn i Ukraine. Vores bidrag til den samlede genopbygning af Ukraine er lille, men for de børn, der skal bo i de nye hjem, vil et sundt indeklima og trygge rammer være med til at understøtte deres trivsel. Vi håber, at dette projekt kan være med til at inspirere andre til at handle – både til at tage del i genopbygningen af Ukraine, men også når det kommer til at forandre byggebranchen, siger Lars Petersson, CEO i VELUX Gruppen.

Children’s Living Places fungerer som et fyrtårnsprojekt for, hvordan man kombinerer social bæredygtighed og sunde boliger med et lavt CO2-aftryk. På sigt er ambitionen at inspirere ukrainske lokale og nationale myndigheder samt at tiltrække flere partnere med henblik på at skalere og følge projektets eksempel. Desuden er målet at tilskynde til etablering af flere trygge hjem ved hjælp af en nem, bæredygtig plan for at hjælpe plejefamilier og børn uden eller i fare for at miste forældreomsorgen i hele landet.

Vores partnerskab med VELUX Gruppen og andre partnere giver os mulighed for at danne en bred koalition, der ønsker at skabe omsorgsfulde, trygge boliger til børn og deres familier i Ukraine, siger Mads Kristensen.

Læs mere om Children's Living Places.

Faktaboks: Bemærkninger til redaktøren

Det anslås, at over 10% af alle boliger i Ukraine enten er beskadiget eller ødelagt af krigen, og at næsten 2 millioner husstande er berørt [2].

De samlede omkostninger til skader på boligsektoren anslås til 55,9 milliarder dollars, og behovet for genopretning og genopbygning af boligsektoren anslås til 80,3 milliarder dollars [3].

[1] Save The Children

[2] Verdensbanken

[3] Verdensbanken

Prøvemodel

Om SOS Børnebyerne
SOS Børnebyerne består af mere end 130 nationale foreninger og er verdens største børnerettighedsorganisation, hvis mål er at sikre, at børn og unge uden forældreomsorg eller i risiko for at miste den vokser op med den nødvendige omsorg samt relationer og støtte til at blive styrket.

SOS Børnebyerne arbejder konstant for at hjælpe alverdens børn. I 2022 kontaktede SOS Børnebyerne 2.548.400 mennesker verden over og hjalp i alt 99.300 familier og gav 69.200 børn og unge forskellige muligheder for omsorg.

I mere end 80 år har ovenlysvinduer fra VELUX skabt bedre og sundere hjem verden over ved at lukke dagslys og frisk luft ind gennem taget. Vores brede produktsortiment omfatter ovenlysvinduer og -moduler til skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder samt monterings- og smart home-løsninger. Vores produkter hjælper med at skabe lyse, sunde og energieffektive rum for dem, der bor, arbejder, lærer og leger under taget. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i 37 lande og beskæftiger omkring 11.700 medarbejdere verden over. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, der er ejet af Villum Fonden og Kann Rasmussen-familien. I 2023 omsatte VELUX Gruppen for 2,91 milliarder euro, mens VKR Holding omsatte for 3,97 milliarder euro. Samme år donerede Villum Fonden og VELUX FONDEN tilsammen 184,6 millioner euro til velgørende aktiviteter.

For flere oplysninger om VELUX Gruppen på, besøg velux.com.