Marts

BoligVærkstedet vinder MIPIM Awards 2024 for bedste boligprojekt

BoligVærkstedet, udviklet af VELUX Group, EFFEKT arkitekter, Artelia ingeniører og Enemærke & Petersen entreprenører, har vundet den internationalt anerkendte MIPIM Award 2024 i kategorien "Bedste Boligprojekt". Prisen understreger BoligVærkstedets position på den internationale scene for boligprojekter.

BoligVærkstedet er kåret som vinder til dette års MIPIM Awards. Det skyldes projektets holistiske tilgang til mere bæredygtigt byggeri. Projektet demonstrerer, hvordan der kan bygges boliger med et CO2-aftryk, der er 2/3 lavere end den nuværende danske standard og med et førsteklasses indeklima. Alt sammen ved brug af eksisterende teknologier og materialer.

Før jurymedlem og partner i BIG, Kai-Uwe Bergmann, overrakte prisen til repræsentanter fra VELUX Gruppen, EFFEKT og Artelia, sagde han:

"Jeg synes, det er virkelig bemærkelsesværdigt, at en producent som VELUX faktisk skaber - og beder arkitekter og designere om at skabe innovative løsninger. Enhver producent, der sidder derude med produkter, kan også være en del af de ændringer, der er nødvendige."

"Vi er begejstrede for at have vundet MIPIM-prisen for Bedste Boligprojekt med BoligVærkstedet. Årets fokus på bæredygtighed, under hensyntagen til både CO2-aftrykket fra hele livscyklussen og indvirkningen på klimaet, gør denne sejr særligt vigtig. Med BoligVærkstedet demonstrerer vi – sammen med vores partnere EFFEKT, Artelia og Enemærke & Petersen - hvordan det er muligt at konstruere hjem, der ikke kun gør en forskel dem, der bor i dem og det bredere samfund, men også bidrager til økonomien. Vi er stolte over at være det vindende projekt blandt de fire nominerede.”

siger Lone Feifer, direktør for bæredygtige bygninger i VELUX Gruppen.

Vinderen blev offentliggjort på den internationale MIPIM-messe i Cannes den 14. marts 2024, hvor de mest indflydelsesrige aktører fra alle sektorer i den internationale ejendomsbranche samles.

I 2023 vandt BoligVærkstedet "EY Sustainability Award" i kategorien "Innovation", Bo Bedre-magasinets designpris "Innovative Design Award" samt "Sustainable Future Award" og "Merit Award for Architecture" fra American Institute of Architects (AIA).

Om BoligVærkstedet
I april 2023 åbnede VELUX Gruppen, EFFEKT, Artelia og Enemærke & Petersen dørene til BoligVærkstedet i Jernbanebyen i København – den første prototype på det overordnede koncept Levesteder. Visionen bag projektet er at gå forrest i byggebranchen og vise, hvordan nytænkning af bygninger kan bidrage til at løse nogle af de globale klima- og sundhedsudfordringer. Konceptet er baseret på fem nøgleprincipper, som kan anvendes i både nye og ældre bygninger og samfund: boliger skal være sunde, enkle, skalerbare, til at betale og skal kunne deles over tid.

Få mere at vide om BoligVærkstedet på livingplaces.velux.com
Læs mere om MIPIM Awards 2024.

Prøvemodel

I mere end 80 år har ovenlysvinduer fra VELUX skabt bedre og sundere hjem verden over ved at lukke dagslys og frisk luft ind gennem taget. Vores brede produktsortiment omfatter ovenlysvinduer og -moduler til skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder samt monterings- og smart home-løsninger. Vores produkter hjælper med at skabe lyse, sunde og energieffektive rum for dem, der bor, arbejder, lærer og leger under taget. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i 37 lande og beskæftiger omkring 11.700 medarbejdere verden over. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, der er ejet af almennyttige, velgørende fonde (VELUX FONDENE) samt Kann Rasmussen familien. I 2022 omsatte VELUX Gruppen for 2,99 milliarder euro mens VKR Holding omsatte for 4,29 milliarder euro. Samme år donerede VELUX FONDENE 181 millioner euro i velgørende aktiviteter.

For flere oplysninger om VELUX Gruppen på, besøg velux.com.