August

Vinderne af International VELUX Award 2010 er fundet

Juryen for International VELUX Award 2010 for Students of Architecture mødtes i juni for at vurdere de indsendte projekter og udvælge vinderne. De vedtog enstemmigt at uddele én førstepris og to andenpriser samt at give otte projekter hædrende omtale.

Alle vindere har fået direkte besked, men navnene er strengt fortrolige indtil prisoverrækkelsen i La Rochelle den 16. oktober, hvor navnene og projekterne offentliggøres, og vinderne hyldes.

– Det, der slog mig, var, hvor mangfoldige projekterne var, og hvordan temaet 'dagslys' anvendes på forskellige problemer og i forskellige sammenhænge, f.eks. i forskellige skalaer, strukturelle forslag og bymiljøer. Samtidig var der stor interesse for, hvordan man kan opfange naturligt dagslys og kanalisere det videre til andre steder, siger Magda Mostafa, der repræsenterede UIA og på mødet blev valgt til formand for juryen.

Udvælgelsesprocessen

Juryen bestående af internationalt anerkendte arkitekter vurderede alle projekterne online på mødet i København. Først udvalgte de ca. 100 projekter, og efterfølgende blev listen skåret ned til 50. Efter yderligere drøftelser fandt man frem til vinderne og de projekter, som skulle have hædrende omtale.

I alt blev der indsendt 696 projekter til International VELUX Award 2010. De 23 opfyldte ikke kravene til filformat og specifikationer, og dermed var der 673 projekter, som skulle vurderes.

– Vi så mange spændende projekter, og generelt var kvaliteten høj. Det var spændende at dykke ned i de væsentlige problematikker, som projekterne tager fat på, og man kan sige, at gennemgangen af disse hundredvis af projekter giver et lille indblik i fremtiden, siger Nathalie de Vries, som er jurymedlem og medstifter af MVRDV.

Ved mødets begyndelse blev UIA's repræsentant, lektor Magda Mostafa fra Kairo i Egypten, valgt til formand for juryen. De øvrige medlemmer af juryen var Momoyo Kaijima, medstifter af Atelier Bow-Wow, Tokyo, Japan; Nathalie de Vries, medstifter af MVRDV, Rotterdam, Holland; Will Bruder, medstifter af Will Bruder+Partners, Arizona, USA; EAAE's repræsentant, professor Stefano Musso fra Genua i Italien, samt Jesper Salskov Jensen fra VELUX Danmark og VELUX Sverige.

Juryen ved International VELUX Award 2010 Juryen for International VELUX Award 2010 for Students of Architecture.

Download billede i større format

Juryen i gang med udvælgelsen Juryen i gang med den svære udvælgelse.

Download billede i større format

Du kan få yderligere oplysninger ved at kontakte:
Hjemmeside: www.velux.dk Om VELUX Gruppen

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

NewsMarket

Videosekvenser fra VELUX Gruppen fås på www.thenewsmarket.com/Velux. Du skal registrere dig, hvis du bruger NewsMarket for første gang. Hvis du har spørgsmål, kontakt venligst journalisthelp@thenewsmarket.com.