VELUX reducerer medarbejderstaben i produktionen

Oversigt

Faldende salg af ovenlysvinduer har resulteret i fulde lagre og et behov for at skrue ned for produktionen på flere af de europæiske fabrikker.

Siden sommeren har VELUX Gruppen oplevet et fald i salget af ovenlysvinduer som følge af den svære økonomiske situation i samfundet, der påvirker forbrugernes købelyst. Det har resulteret i fulde lagre og et behov for at skrue ned for produktionen på flere af de europæiske fabrikker. VELUX Gruppen har derfor indledt en proces for at reducere i medarbejderstaben på fabrikker i Polen, Danmark, Ungarn, Slovakiet og Tyskland. Op til 430 medarbejdere kan blive berørt.

Gennem de seneste måneder har virksomheden igangsat forskellige initiativer for at undgå yderligere tryk på de allerede fyldte lagre ved for eksempel at indføre dage med produktionsstop og et ansættelsesstop. Desværre har det ikke været tilstrækkeligt.

“Forbrugerne bruger i øjeblikket færre penge på at vedligeholde og forbedre deres hjem. Vi har derfor brug for at skrue ned for vores produktion. Desværre betyder det, at vi må sige farvel til dygtige og dedikerede kolleger på nogle af vores fabrikker. Som den økonomiske situation er lige nu, er det nødvendigt, at vi tilpasser vores produktion og forretning, så vi er forberedte på en usikker økonomisk fremtid,”

siger Iben Schmidt Helbirk, EVP People & Organisation i VELUX Gruppen

Lokale forhandlinger
VELUX Gruppen har indledt dialog med de relevante myndigheder og fagforeninger for at finde de bedst mulige løsninger for de berørte medarbejdere i A/S Østbirk Bygningsindustri, Velterm A/S og Thyregod Bygningsindustri A/S, der bliver påvirkede. Det endelige antal medarbejdere, der skal afskediges vil afhænge af denne dialog.

”Det er aldrig en nem situation at skulle sige farvel til kolleger, og gennem dialogen med myndigheder og fagforeninger vil vi gøre, hvad vi kan for at hjælpe de berørte medarbejdere så godt som muligt,”

siger Iben Schmidt Helbirk

I over 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 36 lande og beskæftiger omkring 12.500 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM FONDEN og Kann Rasmussen familien. I 2021 omsatte VKR Holding for DKK 26,1 mia. og VILLUM FONDEN donerede DKK 1,8 mia. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på velux.com.