Oktober

VELUX Gruppen køber Vitral

Vitrals ovenlys- og glastagssystem er et godt supplement til VELUX Gruppens modulbaserede ovenlysløsning (VMS) til det kommercielle marked.

VELUX Gruppen overtager Vitral, der sælger ovenlys- og glastagssystemer i Danmark og England. Selskabet har 60 medarbejdere med salgskontorer i Danmark, England og produktionen i Litauen. Med købet af JET-Group og nu Vitral opnår VELUX Gruppen en styrket position i det kommercielle marked med i alt 1.100 medarbejdere i 13 markeder.

Vitral tilbyder fleksible ovenlys- og glastagssystemer til det kommercielle marked, hvor VELUX i 2012 lancerede VELUX Modular Skylight (VMS). VMS er større ovenlysmoduler til bygninger på det kommercielle marked, for eksempel kontorer, skoler, butikscentre og større industrielle og offentlige bygninger.

Vitral tilbyder ovenlys- og glastagssystemer som udgør godt supplement til vores modulbaserede løsning, VMS. I dag er Vitral i Danmark og England, hvor vi dermed styrker vores position i markedet. På sigt håber vi at kunne udvide salget af Vitrals løsninger til flere markeder. Derudover har Vitral interessante fladtagsløsninger til boliger, som vi også ser potentiale i. Vi er stolte af, at Vitral, der er grundlagt af vores stifter, nu bliver en del af VELUX Gruppen,
siger David Briggs, CEO i VELUX Gruppen.

Vitral blev i 1956 stiftet af Villum Kann Rasmussen, der også stiftede VELUX og som VKR-Holding er navngivet efter. Selskabet blev solgt fra i 2005 af VKR Holding til en investorgruppe. På det tidspunkt var Vitral et lille stand-alone selskab, som ikke havde et tilstrækkeligt aktivitetsniveau til at være rentabelt eller udgøre et selvstændigt forretningsområde - VKR Holding var derfor ikke den rette ejer.

Siden 2012 har VELUX Gruppen med lanceringen af VMS og for nylig købet af Jet gruppen etableret en stærk position i det kommercielle marked. Og da Vitral siden 2005 har videreudviklet nye, gode produkter og effektiviseret sin produktion, passer firmaet nu perfekt ind i VELUX gruppens nye strategi på markedet for kommercielle bygninger.

Jeg er glad for, det bliver VELUX, der bliver den fremtidige ejer af Vitral. Siden 2005 har vi stort set fuldstændigt fornyet vores produktportefølje, og Vitrals nuværende produkter udgør i mine øjne et rigtigt godt match til VELUX VMS-forretning, både på skrå og flade tage. I VELUX-regi får Vitral en langt stærkere platform for vækst fremover,
siger Jens Borelli-Kjær, direktør for og ejer af Vitral.

Jens Borelli-Kjær bliver tilknyttet Vitral indtil handelen lukkes, hvorefter han vil stå til rådighed som konsulent imens virksomheden integreres med VELUX VMS organisation.

Vitral er en vigtig del i vores strategi om at bygge en ledende position i markedet for kommercielle glastagsløsninger. Vitral vil udgøre et godt supplement til vores VMS og JET-produkter. Derudover vil vi fortsat investere i opkøb og organisk vækst i dette marked, hvor vi ser et betydeligt vækstpotentiale,
siger David Briggs, CEO i VELUX Gruppen.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage.

Siden 2012 har VELUX designet, produceret og solgt præfabrikerede ovenlyssystemer til kommercielle bygninger: VELUX Modular Skylights (VMS). I dag beskæftiger den kommercielle division 270 medarbejdere med salg i 11 lande og produktion i Danmark og USA.

VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Find mere information på www.velux.com.

Om Vitral

Vitral glaspaneler er udviklet af VELUX stifter Villum Kann Rasmussen og markedsføres første gang i 1956. Produktet var glaspaneler monteret i aluminiumsskinner, hvilket gjorde dem nemmere at montere, og som tilbehør blev der udviklet et mekanisk fjernåbnersystem.

VKR Holding solgte i 2005 Vitral til en investorgruppe med blandt andet Jens Borelli-Kjær, der i dag eneejer.

Vitral sælger i dag ovenlys- og glastagsstystemer i Danmark og UK med produktion i Litauen. Selskabet beskæftiger i alt 60 personer.