VELUX kåret som dansk designikon

Oversigt

Dansk Design Center kårede i går aftes VELUX som dansk designikon. Prisen Icon Award gives til virksomheder, der beundres internationalt og udgør et eksempel på den fremragende danske designtradition.

Det var en ydmyg og stolt direktør for VELUX Gruppen, som modtog Dansk Design Centers Icon Award ved den årlige prisuddeling for designere og virksomheder, som skaber en markant forskel med design.

Det er en stor ære at modtage prisen. Det motiverer os til fortsat at arbejde med at udvikle vores produkter og løsninger af høj kvalitet, hvor flot arkitektur og design går hånd i hånd. Prisen er en belønning til de mange medarbejdere og ejerne bag VELUX,
siger David Briggs, CEO i VELUX Gruppen.

Juryens begrundelse for uddelingen af Icon Award til VELUX er: "I over 75 år har VELUX-vinduet bidraget til at redefinere arkitektur i hele verden. Vinduet har vist sig at være tidløst ved at inkorporere ny teknologi, bl.a. i VELUX Integra, der selv regulerer lys og temperatur. Samtidig er det enkle design bevaret, så alle kan anvende vinduet. VELUX-vinduet har samtidig opnået massiv global udbredelse. Det er vinduernes iPhone."

VELUX blev etableret i 1941 af Villum Kann Rasmussen og er i dag global markedsleder inden for ovenlys til boliger. De største markeder er Tyskland, England og Frankrig.

Siden 2012 har VELUX Gruppen også udviklet ovenlysløsninger til kommercielle bygninger, som kontordomiciler, butikscentre, skoler mv.

Om VELUX Danmark

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage.

Siden 2012 har VELUX designet, produceret og solgt præfabrikerede ovenlyssystemer til kommercielle bygninger: VELUX Modular Skylights (VMS). I dag beskæftiger den kommercielle division 270 medarbejdere med salg i 11 lande og produktion i Danmark og USA.

VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Find mere information på www.velux.com.