VELUX Gruppen vinder prestigefyldt IMD-pris for familievirksomheder

VELUX Gruppen har vundet ‘IMD-Pictet Sustainability in Family Business Award 2021’. Juryen roser særligt VELUX Gruppens tilgang til klima- og naturinitiativer og deres løfte om at opfange alle deres historiske CO2 emissioner.

’IMD-Pictet Sustainability in Family Business Award’ anerkender en ekstraordinær indsats inden for bæredygtighed fra familieejede virksomheder, der inspirerer til at skabe positive indsatser på områder inden for klimaændringer, dekarbonisering og cirkularitet, forvaltning, innovation samt mangfoldighed og inklusion.

"Det er en stor ære at modtage denne pris. Den anerkender den forandring, vi gennemgår for at gøre vores egen forretning mere bæredygtig og for at mindske påvirkningen af vores aktiviteter på planeten – både i fremtiden og fortiden. Da vi er familie- og fondsejet, er vi så privilegerede, at vi kan gøre mere end de fleste virksomheder. Det er meget vigtigt for både os og vores ejere, at vi ikke kun optimerer vores forretning, men også tager hensyn til, hvad der er godt for planeten. Og jeg håber virkelig, at vi ved at fortælle om vores arbejde kan inspirere andre virksomheder til at gøre det samme."

David Briggs, CEO for VELUX Gruppen

Den uafhængige jury, der består af tidligere prisvindere og eksperter i bæredygtighed, er imponeret over VELUX Gruppens ambition og målsætninger for bæredygtighed, og sammenhængen i VELUX Gruppens bæredygtighedsstrategi for 2030. Den inkluderer blandt andet det ambitiøse mål om at indfange virksomhedens historiske udledninger inden dens hundredårsjubilæum i 2041. Virksomhedens indsats indenfor cirkularitet blev også rost af juryen.

Kernen i VELUX Gruppens bæredygtighedsstrategi for 2030 er en 10-årig proces, der fokuserer på tre områder: Banebrydende klima- og naturinitiativer, innovative bæredygtige produkter og sikring af en ansvarlig forretning. Strategien omfatter et langsigtet samarbejde med Verdensnaturfonden (WWF) med fokus på skovbevaring og CO2-fangst, der skal hjælpe VELUX Gruppen med at blive CO2-neutral for livet ved at opfange dens historiske CO2-udledninger (scope 1 og 2-emissioner), siden virksomheden blev grundlagt i 1941.

Bæredygtighed er afgørende for alle virksomheder i dag, men VELUX Gruppen og dens ejerfamilie har vist vejen for andre i årtier med sin ansvarlige og omsorgsfulde forretningstilgang. Vores jury bestående af uafhængige eksperter var dybt imponeret over omfanget af VELUX Gruppens ambitioner og initiativer, men også over den innovative, håndgribelige og holistiske måde, hvorpå bæredygtighed er indlejret på tværs af dens drift, værdier og strategi.

Jean-François Manzoni, IMD President

VELUX er en drivende kraft inden for bæredygtighed og ansvarlig ledelse. Vi er glade for, at 2021-prisen anerkender denne langsigtede rollemodel for andre familieejede virksomheder, og vi håber, at virksomhedens lysende eksempel vil inspirere til yderligere positiv forandring og sætte gang i innovative idéer på tværs af hele spektret af familieejede virksomheder.

Rémy Best, Partner hos Pictet Group

Pristrofæet er lavet af genbrugsmaterialer formet som et blad fra et træ og symboliserer forlængelsen af totempælen, der forbinder himmel og jord. Det er skabt af Chopard, en familiedrevet producent af luksusure og -smykker grundlagt i 1860.

Om IMD-Pictet Sustainability in Family Business Award

IMD og Pictet skabte Sustainability in Family Business Award i 2019 for at inspirere og hjælpe ledere og organisationer til at blive en drivkraft for det gode i verden. Familieejede virksomheder er blandt de mest proaktive på dette område, da de er mere tilbøjelige til at tænke langsigtet. (IMD er en uafhængig handelsskole med schweiziske rødder og global rækkevidde, og Pictet er en af Europas førende uafhængige formueforvaltere.)