VELUX Gruppen vinder EY Sustainability Award 2022

Oversigt

VELUX Gruppen blev i aftes kåret som vinder af kategorien Climate Strategy i dette års Sustainability Awards, som EY og Dansk Erhverv var vært for. Virksomheden modtager den prestigefyldte pris for sit store fokus på at reducere emissioner på tværs af virksomhedens værdikæd og for at indfange alle historisk udledte emissioner fra den tidligere drift.

Climate Strategy Award tildeles en virksomhed, der har særligt ambitiøse mål og initiativer i sin strategiske tilgang til klimaforandringer. Den uafhængige jury anså VELUX Gruppen som et godt eksempel på netop dette, og juryen fremhævede virksomheden som et godt eksempel på, hvordan en stor, veletableret virksomhed kan transformere sig og skabe reel gennemslagskraft.

Jan C. Olsen, CEO, EY Denmark

Der var stor spænding blandt en meget stærk gruppe af nominerede, da vinderen blev offentliggjort. VELUX Gruppen er ekstremt stolte over at vinde prisen for deres klimastrategi.

”Vi er meget glade og beærede over at vinde denne pris. Vores bæredygtighedsstrategi har et solidt fokus på at reducere CO2-emissioner på tværs af alle områder af virksomheden, samt arbejde på at minimere vores historiske udledninger fra driften. Det er dejligt at se, at vores arbejde bliver anerkendt og værdsat. Vi håber, at vores handlinger vil inspirere andre til at transformere deres forretning i overensstemmelse med videnskaben og både reducere deres egne emissioner samt investere i løsninger ud over deres egen forretning.

Anders Götzsche, CFO og midlertidig CEO for VELUX Gruppen.

I 2020 lancerede VELUX Gruppen sin bæredygtighedsstrategi med målet om at reducere CO2-udledningen fra virksomhedens drift til nul (scope 1 og 2) og at halvere udledningen fra værdikæden (scope 3) inden 2030. Derudover har VELUX forpligtet sig til at indfange virksomhedens historisk udledte emissioner fra 1941 til dets 100-års jubilæum i 2041. For at opnå dette mål har virksomheden indgået et samarbejde med World Wide Fund for Nature (WWF) for at udvikle naturbevarings- og skovgenopretningsprojekter rundt omkring i verden. VELUX har et ønske om at være med til at definere og fremme al bæredygtighed inden for byggesektoren.

download

For mere information, kontakt:

Stine Green Paulsen, Director of Media Relations, stine.paulsen@velux.com, +45 61120332

I 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 12.500 medarbejdere. VELUX Gruppen ejes af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. I 2021 omsatte VKR Holding for 26 mia. kr. og THE VELUX FOUNDATIONS donerede 1,8 mia. kr. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.