VELUX Gruppen vinder EY Innovation Award 2023 for boligprojekt med Danmarks laveste CO2-aftryk

Torsdag aften blev VELUX Gruppen kåret som vinder af EY’s Sustainability Award i kategorien Innovation, som blev afholdt af EY og Dansk Erhverv. VELUX Gruppen modtager prisen for Living Places, et boligprojekt, som demonstrerer, at det er muligt at bygge boliger med et tre gange lavere CO2-aftryk end den danske standard.

Innovationsprisen gives til en virksomhed, der med et innovativt og nytænkende tiltag har skabt tydelig og positiv forandring med en dokumenteret effekt og sat nye standarder på et eller flere områder. Den uafhængige jury ser VELUX Gruppen som et godt eksempel på en virksomhed, der tør skubbe til en dagsorden, som berører os alle og som bruger eksisterende metoder på en ny måde og derigennem bidrager til den grønne omstilling,

siger Jan C. Olsen, CEO, EY Danmark.

Direktør for bæredygtigt byggeri i VELUX Gruppen, Lone Feifer, modtog prisen sammen med Lars Petersson, CEO i VELUX Gruppen, og Tina Mayn, Executive Vice President for Products i VELUX Gruppen.

Vi er utroligt stolte af at modtage denne pris. Vores Living Places projekt har været undervejs i mere end tre år, og sammen med vores gode partnere har vi vist, hvordan vi allerede i dag kan bygge boliger med et rekordlavt CO2-aftryk, som er til at betale og har et førsteklasses indeklima. Vi er meget stolte af de resultater, som vi har opnået, og det er dejligt at se, at vores arbejde bliver anerkendt og værdsat. Vi håber, at projektet kan være med til at skubbe byggeindustrien i en mere bæredygtig retning og glæder os til at skalere projektet,

siger Lone Feifer, Direktør for bæredygtigt byggeri i VELUX Gruppen.

I VELUX har vi en konkret målsætning om at være med til at skubbe vores egen branche til at sætte nye standarder for bæredygtigt byggeri, og i de sidste 20 år har vi arbejdet med forskellige demonstrationsprojekter med fokus på netop det. De resultater, som vi har skabt sammen med vores partnere på Living Places, står i høj grad på skuldrene af den innovation og de erfaringer, som vi har gjort os gennem de projekter, og derfor er vi meget glade for at modtage lige præcis Innovationsprisen,

tilføjer Tina Mayn, Executive Vice President for Products i VELUX Gruppen

Om Living Places
I april 2023 åbnede VELUX Gruppen og en række partnere dørene til Living Places Copenhagen – et byggeprojekt bestående af syv prototyper, der viser, hvordan vi kan bygge fremtidens boliger med et markant lavere CO2-aftryk. Living Places Copenhagen er den første prototype under det overordnede koncept – Living Places – som er udviklet af VELUX Gruppen, arkitektvirksomheden EFFEKT og ingeniørvirksomheden Artelia. Visionen er at gå forrest i byggebranchen og vise, hvordan nytænkningen af byggeri og bygninger kan være med til at løse nogle af de globale klima- og sundhedsudfordringer. Konceptet er baseret på fem nøgleprincipper, som kan anvendes i både nye og ældre bygninger og samfund: boliger skal være sunde, enkle, skalerbare, til at betale og skal kunne deles over tid.

Prøvemodel

I over 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 35 lande og beskæftiger omkring 11.000 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM FONDEN og Kann Rasmussen familien. I 2022 omsatte VKR Holding for DKK 31,9 mia. og VILLUM FONDEN donerede DKK 1,36 mia. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på velux.com.