August

VELUX Gruppen udnævner Lars Petersson til ny CEO som afløser for David Briggs

Lars Petersson er i dag President & CEO i Hempel og tiltræder som ny CEO i VELUX 1. november 2022. Indtil da vil VELUX CFO, Anders Götzsche fungere som midlertidig CEO.

Lars Petersson kommer fra en stilling som President & CEO i Hempel, der er en af verdens førende leverandører inden for maling og overfladebehandling. Før Hempel har Lars Petersson været en del af ledelsen i Inwido, en svensk producent af vinduer og døre samt i franske Tarkett, der producerer gulve. Siden 2019 har Lars Petersson desuden været medlem af bestyrelsen i Dovista, der også er en del af VKR Holding A/S.

Med Lars Petersson får VELUX Gruppen en CEO med lang erfaring og tydelige resultater fra globale produktionsvirksomheder i lignende brancher. Under hans ledelse har Hempel med succes lanceret en ambitiøs vækststrategi med fokus på kunderne samt forpligtet sig til at tage førerskab inden for bæredygtighed. Jeg har fuld tiltro til, at vi har fundet den rigtige person i Lars til at lede udviklingen af VELUX fremover,

siger Jørgen Jensen, bestyrelsesformand i VELUX Gruppen

Jeg er glad og stolt over at få denne mulighed for at stå i spidsen for VELUX Gruppen. Jeg har beskæftiget mig med byggematerialer i to årtier og har altid beundret VELUX for deres stærke brand og kvalitet – virksomheden har en stolt historik og har formået at definere en hel branche og samtidig fastholde et klart fokus på samfundsansvar. Jeg ser virkelig frem til at blive en del af VELUX og være med til at sikre, at vi når de ambitiøse mål, der er defineret i strategien om både at opnå solid vækst og komme i mål med den meget ambitiøse bæredygtighedsstrategi,

siger Lars Petersson.

Privat er Lars Petersson 53 år og svensk. Han bor i Charlottenlund med sin hustru Annica, som han har to voksne børn med.

David Briggs trækker sig tilbage

Efter fem år ved roret i VELUX Gruppen trækker David Briggs sig tilbage som CEO i september 2022.

“David har haft en succesfuld karriere i VELUX gennem næsten 30 år, og gennem de seneste fem år, hvor han har stået i spidsen for VELUX, er virksomhedens succes kun fortsat og har taget fart. Jeg beklager, at han har valgt at forlade VELUX nu, men har også fuld respekt for hans beslutning om at tilbringe mere tid sammen med familien. Sammen med bestyrelsen og et stærkt ledelses-team har David formuleret og lanceret en ambitiøs strategi, der både skal sikre signifikant vækst frem mod 2030 og samtidig lede vejen i byggebranchen inden for bæredygtighed. Vi står fortsat fuldt ud bag den strategi,

siger Jørgen Jensen, bestyrelsesformand i VELUX Gruppen.

Det har været den største ære og privilegie i mit liv at stå i spidsen for VELUX Gruppen og repræsentere denne unikke virksomhed og alle mine fantastiske kolleger. Siden 2018 har vi leveret resultater, som vi alle kan være stolte af – resultater ud over hvad mange troede var muligt. Det skyldes det store engagement blandt kollegerne, men også vores partnere, vores leverandører – og naturligvis vores kunder. I 2021 lancerede vi en ny forretningsstrategi i VELUX , som allerede er begyndt at vise resultater, og jeg er overbevist om, at vi stadig har det bedste til gode i VELUX. Det er svært at forlade noget, jeg føler så stærkt for og tror så meget på, men jeg er heller ikke i tvivl om, at det er det rigtige tidspunkt for min familie og mig. Med en stærk bestyrelse og stor opbakning og støtte fra vores langsigtede aktionærer er jeg ikke i tvivl om, at VELUX vil fortsætte væksten og formentlig være den bedste leverandør af byggematerialer i verden mange år ud i fremtiden,

siger David Briggs, CEO i VELUX Gruppen.
Prøvemodel

I over 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 36 lande og beskæftiger omkring 12.500 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM FONDEN og Kann Rasmussen familien. I 2021 omsatte VKR Holding for DKK 26,1 mia. og VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN donerede DKK 1,8 mia. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på velux.com.