Februar

VELUX Gruppen og VKR Holding med i startup-program om udvikling af fremtidens byer

Oversigt

Et nyt dansk innovations- og accelerationsprogram for verdens mest lovende, nye og innovative teknologivirksomheder, Urbantech, har til formål at styrke udviklingen af tech-baserede løsninger til bæredygtigt byggeri og byudvikling. Nu inviteres både danske og internationale tech-startups til at ansøge om at blive en del af det nye program. Ansøgninger modtages allerede nu via programmets hjemmeside.

Partnerskabet i Urbantech mellem COWI, EWII, VKR Holding, Industriens Fond og Realdania vil over de næste tre år opdyrke og styrke nye idéer og løsninger inden for teknologisk innovation til fremtidens byer.

Der er fokus på digitale løsninger, som kan gøre byggeri mere effektivt, bygninger og energisystemer mere fleksible, offentlige byrum mere multifunktionelle, eller byer mere CO2-besparende. Det hele koblet med den danske tradition for at sætte brugerne og borgerne i centrum med fokus på livskvalitet – inde som ude.

Jeg er ekstremt glad for, at vi nu har indgået dette partnerskab. Vi er i fuld gang med at løfte innovationsarbejdet i VELUX til nye højder, og her spiller partnerskaber og samarbejde med mindre start-ups en væsentlig rolle. Dels for at få hurtigere adgang til nye teknologier og innovative løsninger og dels for at være helt tæt på de aktuelle trends i byggeindustrien. Samtidig er det vigtigt for os at blive endnu bedre til at arbejde i et forretningsmiljø, som er i konstant accelererende forandring,
siger Senior Vice President Tina Mayn, Products i VELUX.

Formålet med Urbantech er at koble danske styrkepositioner inden for arkitektur, design og byudvikling med international ekspertise, teknologisk innovation og forretningsudvikling. Konkret vil programmet udvælge en gruppe af både danske og internationale startups og understøtte deres vækst gennem et intenst og skræddersyet accelerationsforløb.

Omkring denne gruppe vil programmet etablere et netværk af ca. 100 mentorer, hvor deltagerne fra VELUX er Senior Vice President Tina Mayn, Products, Vice President Martin Pors, VELUX Innovation, Vice President Christian Wagner, Global Technology, Product & Process Technology og arkitekt Lone Feifer, Sustainable Living in Buildings.

Læs mere på: urbantechprogram.io

Om Urban Tech

Urbantech-programmet løber i alt over tre år og tager 10 startups fra urban tech-branchen ind om året i et tre måneders accelerationsforløb med efterfølgende alumne-program.

Det er målet, at de 10 udvalgte startups, med støtte fra programmets virksomhedspartnere, skal udvikle deres forretning, så de kan ansætte flere medarbejdere og øge deres omsætning. Tilsvarende kan partnervirksomhederne gennem samarbejdet få adgang til ny innovation og viden, der kan hjælpe deres udvikling på det danske marked.

Forløbet kommer primært til at foregå i det tværfaglige innovationsmiljø og kontorfællesskab BLOXHUB hos BLOX i København. Udover BLOXHUB bidrager Dansk Arkitektur Center og Dansk Design Center, som også holder til i BLOX, til Urbantech. DAC hjælper med at udbrede læring og viden til interesserede, som ikke deltager i programmet. Og DDC skal, via deres ekspertise i designdrevet innovation, understøtte de startups, der bliver en del af programmet.

Rainmaking driver og faciliterer programmet. Rainmaking har indgående erfaring med lignende acceleratorprogrammer både globalt og i Danmark samt flere internationale urban tech- og smart city-programmer.

Udover virksomhedspartnerne og de filantropiske støttegivere, vil Urbantech-programmet have op til 100 mentorer og investorer tilknyttet programmet.

Urbantech afsluttes efter tre måneder med en demodag, hvor de 10 startups vil præsentere deres løsninger foran et særligt indbudt publikum af blandt andre danske og internationale investorer og venturefonde. Både danske og udenlandske teknologi-startups kan ansøge om at være med.  Ansøgningsfrist er 26. maj 2019.

Urbantech 2019 finder sted fra august til november.

Urbantech er finansieret af COWI, VKR Holding og EWII og støttet af Realdania og Industriens Fond.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage.

Siden 2012 har VELUX designet, produceret og solgt præfabrikerede ovenlyssystemer til kommercielle bygninger: VELUX Modular Skylights (VMS). I dag beskæftiger den kommercielle division 270 medarbejdere med salg i 11 lande og produktion i Danmark og USA.

VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Find mere information på www.velux.com.