Oktober

VELUX Gruppen og Bouwgroep Dijkstra Draisma indgår partnerskab om Living Places

VELUX Gruppen har indgået en partneraftale med det hollandske byggefirma Bouwgroep Dijkstra Draisma om at bygge mere bæredygtige boliger i den nordlige del af Holland. Dermed bliver Bouwgroep Dijkstra Draisma det første byggefirma til at anvende Living Places konceptet i sine udviklings- og byggeprocesser, og til at bygge den første prototype i Holland med udgangspunkt i konceptet.

Byggeindustrien er ansvarlig for 37% af den globale CO2-udledning, og der er derfor et stort behov for at skalere og implementere nye løsninger med et lavere CO2-aftryk. Tidligere i år præsenterede VELUX Gruppen og dens partnere, EFFEKT og Artelia, Living Places konceptet som et eksempel på, hvordan nytænkning af byggeri og bygninger kan hjælpe med at løse nogle af de globale klima- og sundhedsmæssige udfordringer. En vigtig målsætning og ambition med Living Places projektet er at skalere konceptet til resten af Europa og at udbrede anvendelsen af det gennem vidensdeling. Den nye partneraftale mellem VELUX Gruppen og Bouwgroep Dijkstra Draisma er den første, der indgås på Living Places, og det hollandske firma bliver dermed det første byggefirma til at anvende konceptet i sine udviklings- og byggeprocesser og til at bygge en Living Places prototype i fuld skala i den nordlige del af Holland.

Der er behov for at fremskynde overgangen til en mere bæredygtig byggebranche, og derfor har det været vigtigt for os at finde de rette partnere til skaleringen af Living Places konceptet. Vi mener, at Dijkstra Draisma er en optimal partner for os, da vi deler de samme værdier og tilgang til innovation samt en fælles ambition om at drive den europæiske byggesektor mod mere bæredygtigt byggeri. Jeg tror, at vi kan lære meget af samarbejdet med Dijkstra Draisma, da de er pionerer i den hollandske byggebranche inden for bæredygtige boliger.

siger Lone Feifer, Direktør for Bæredygtige bygninger i VELUX Gruppen

Bouwgroep Dijkstra Draisma har en ambition om at bygge fremtidens boliger i Holland på en mere bæredygtig måde og har allerede udviklet et udskifteligt træhus, der er isoleret med biobaserede materialer som dunhammer, elefantgræs, hamp og hør.

Vi er meget glade og stolte over at have indgået dette partnerskab med VELUX, og at vi nu kan begynde at integrere disse principper i vores byggeprojekter. De resultater, som VELUX og deres partnere har opnået med Living Places projektet, er meget inspirerende og passer perfekt ind i vores vision om at reducere CO2-aftrykket i det byggede miljø. Vi ser frem til at udveksle viden og erfaringer.

siger Biense Dijkstra, CEO hos Bouwgroep Dijkstra Draisma

En partneraftale om at bygge mere bæredygtige boliger
I partneraftalen med Dijkstra Draisma forpligter VELUX Gruppen sig til at dele viden, analyser, beregninger og simuleringer fra Living Places konceptet samt detaljeret information om de fem centrale Living Places principper: at boliger skal være adaptive, sunde, enkle, skalerbare og kunne deles over tid. VELUX Gruppen vil desuden dele konkrete erfaringer og knowhow fra Living Places Copenhagen prototypen og arbejde tæt sammen med Dijkstra Draisma om at udveksle viden om boliger med lavt CO2-aftryk.

Du kan læse mere om projektet Living Places her

Prøvemodel

I over 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 35 lande og beskæftiger omkring 11.000 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM FONDEN og Kann Rasmussen familien. I 2022 omsatte VKR Holding for DKK 31,9 mia. og VILLUM FONDEN donerede DKK 1,36 mia. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på velux.com.

Om Bouwgroep Dijkstra Draisma
Bouwgroep Dijkstra Draisma mener, at reel værdi opnås ved at tage ansvar gennem hele værdikæden – lige fra design til konstruktion og endda tilsyn, vedligeholdelse og service af et projekt. BGDD, der er beliggende i den nordlige del af Holland, driver en automatiseret og robotiseret produktionsfabrik, der fremstiller modulære biobaserede byggeelementer såsom facader, bygningsskeletter og tage til (ikke-)beboelsesejendomme, der er genanvendelige og genindvindelige. BGDD har udviklet sig fra et traditionelt og lokalt byggefirma til en digitalt aktiveret leverandør af energiproducerende og CO2-neutrale bygninger. Virksomheden fastholder en førende position på markedet ved at tage et start-til-slut-ansvar gennem hele byggeværdikæden, hvilket gør BGDD i stand til at garantere gode leveforhold for sine slutkunder.

Du finder flere oplysninger om Bouwgroep Dijkstra Draisma på bgdd.nl