Marts

VELUX Gruppen fjerner næsten al plastik fra emballagen til ovenlysvinduerne

VELUX Gruppen offentliggør i dag, at 90 pct1 af virksomhedens emballage til ovenlysvinduerne nu er plastikfri og i stedet erstattet af nye papirbaserede materialer, der skal skærme vinduet mod slag og skræmmer fra fabrikken og helt ud til boligejeren. Ovenlysproducenten er nu gået over til at anvende den papirbaserede emballage til de mest populære modeller af ovenlysvinduer. Initiativet vil spare virksomheden for op til 900 ton plastik hvert år, og det vil samtidig gøre det lettere for kunderne, når de skal skaffe sig af med emballagen i affaldssorteringen.

Hvert år produceres der 300 mio. ton plastik på verdensplan, og forskere anslår, at 60 pct. af plastikken, der er produceret siden 1950, er endt på lossepladser eller i naturen2. Engangsplastik har særligt vist sig at have en negativ effekt på biodiversiteten og naturen, hvis det ender de forkerte steder3. I stedet for plastik vil indpakningen af ovenlysvinduerne bestå af Forest Stewardship Council (FSC) certificeret pap.

Når plastikken er fjernet, vil VELUX-kunderne spare tid på at skulle skille affaldet fra vinduerne ad i forskellige kategorier, der gør processen både hurtigere og billigere.

Overgangen til papirbaseret materiale resulterer i en 13 pct. reduktion af CO2-aftrykket for VELUX Gruppens emballage til ovenlysvinduerne, og er helt centralt for virksomhedens generelle bæredygtighedsmål om, at al indpakning skal være 100 pct. plastikfri og genanvendelig i 2030.

Tiltaget markerer også første skridt på en intens grøn omstilling af VELUX Gruppen i måden virksomheden drives på og skaber innovative bæredygtige løsninger til markedet.

“Hos VELUX er vi fokuserede på at tage vores ansvar alvorligt for at skabe en mere bæredygtig fremtid ved at sætte kloden og naturen i centrum af vores produktionsbeslutninger”,

siger Senior Vice President Tina Mayn, Products i VELUX.

”Emballagen er en vigtig del af vores produkter og skal derfor være så klima- og miljøvenlig som muligt. Vi er stolte af at kunne reducere plastikandelen så markant og stadig kunne beskytte vores ovenlysvinduer under transporten. Det er et vigtigt skridt på vejen til at opnå det, vi kalder ´Green our packaging´ bæredygtighedsmål”

siger Senior Vice President Tina Mayn, Products i VELUX.

Hvis du vil vide mere om VELUX bæredygtighedsstrategi 2030:  www.velux.com/what-we-do/sustainability/sustainability-strategy

Fakta

1Følgende typer af ovenlysvinduer bliver fremover leveret uden plastic i emballagen: GGL, GGU, GPL, GPU*, GZL, GLL, GLU. Både manuelt og elektrisk.

*I forhold til GPU, er det kun de manuelle varianter, der er med i projektet.

2 FN`s miljøprogram: https://www.unep.org/interactive/beat-plastic-pollution/

3 New Study Shows Plastic in Oceans Is on the Rise (nationalgeographic.com) and Single-Use Plastics 101 (2020), NRDC. [online] 09 April. Available at: https://www.nrdc.org/stories/single-use-plastics-101 [Accessed 25 Feb. 2021].

For mere information kontakt venligst:

Kathrine Westermann, Senior Media Relations Manager, the VELUX Group

kathrine.westermann@velux.com, +45 23815595

I 80 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 11.500 medarbejdere. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab, ejet af VILLUM Fonden og Kann Rasmussen familien. I 2020 omsatte VKR Holding for 22.6 mia. kr. og THE VELUX FOUNDATIONS donerede 1 mia. kr. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. Find mere information på www.velux.com.