VELUX Gruppen fejrer 75 års jubilæum

I år er det 75 år siden, at Villum Kann Rasmussen opfandt VELUX ovenlysvinduet. Det markeres i hele 2016 med en række aktiviteter, der hylder idéen om at bringe dagslys og frisk luft ind i folks liv. Den 1. april fejres jubilæet internt i VELUX Gruppen.

For 75 år siden fik den danske ingeniør Villum Kann Rasmussen en idé, der revolutionerede måden, vi lever og bor på. I dag er det naturligt at inddrage loftsrum og eksempelvis indrette børne- og soveværelser i overetagen for at give mere plads til familien i boligen. Sådan var det ikke før 1941 på grund af manglen på dagslys og frisk luft under hustagene.

Villum Kann Rasmussen udviklede det første oplukkelige ovenlysvindue til skrå tage, og siden da har VELUX Gruppen vokset sig til en dynamisk og innovativ virksomhed med aktiviteter i 40 lande, som beskæftiger cirka 9.500 medarbejdere. Det første ovenlysvindue danner stadig grundlag for VELUX Gruppens produktportefølje. Navnet VELUX kommer af "ventilation" (VE) og "lys" (LUX, latin for lys). To afgørende elementer i et sundt byggeri.

Investeringer i innovation

VELUX Gruppen har 75 år på bagen, men er fortsat en moderne, dynamisk virksomhed, som omfavner forandring og investerer i innovation. Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer har sat nye standarder for vinduers energibalance og blandt andet derfor oplevede VELUX Gruppen i 2015 sit bedste finansielle resultat nogensinde.

Vi oplever en stor efterspørgsel efter energieffektive og sunde byggeløsninger fra branchen - og samtidig efterspørger husejere produkter af høj kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Vores succes gennem 75 år er i høj grad relateret til vores fokus på kvalitet, innovation og en god kundeservice.
Mick Schou Rasmussen, direktør i VELUX Danmark

Overskud til gavn for samfundet

VELUX Gruppens engagement i samfundet er dybt forankret i virksomhedens dna. For over 50 år siden formulerede Villum Kann Rasmussen mønstervirksomhedsmålsætningen. Den udtrykker, at VELUX Gruppens vigtigste formål er at skabe værdi for samfundet, kunder, leverandører og medarbejdere ved at opføre sig eksemplarisk på alle områder.

VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, der er et fonds- og familieejet selskab med VILLUM FONDEN som største aktionær. VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN danner tilsammen THE VELUX FOUNDATIONS, der donerer midler til forskning, miljø og kulturelle formål. I 2015 uddeltes der 545 donationer til en samlet værdi af 829 millioner danske kroner.

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.