Oktober

VELUX Days in Paris: Kan vi starte en god cirkel med sunde bygninger?

Paris, 10. oktober 2019

Oversigt

Kan bygningers design have en positiv effekt på vores krop og sind? Kan vi skabe værdi for mennesker, virksomheder og samfundet med brugerorienteret design? Hvad er sundt bygningsdesign? Hvordan ser det ud, hvordan føles det, og hvordan påvirker det os?

Disse spørgsmål diskuterede mere end 500 arkitekter, forskere og professionelle fra byggeindustrien i Paris under VELUX Daylight Symposium og Healthy Buildings Day, der er det eneste forum i verden, som undersøger dagslysets betydning i bygninger, og hvordan design af sunde bygninger kan være en hjørnesten for virksomheder.

Healthy Homes Barometer 2019, der tager temperaturen på nutidens boliger, blev også præsenteret. Det afslørede, at der er et alvorligt problem med boligmassen. Faktisk bor hvert tredje barn i Europa i det, som forskningsinstituttet RAND Europa kalder for usunde bygninger, der kendetegnes af fugt, mørke, for meget støj og lave temperaturer.

Heldigvis kan man gøre meget for at håndtere den udfordring, pointerede Joseph Allen, assisterende professor i Exposure Assessment Science ved Harvard T.H. Chan School of Public Health, og fremlagde 36 forskellige måderl at skabe sundere boliger på.

Dit hjem er lig med dit helbred. Så enkelt er det,” sagde han og udfoldede sin vision for Homes for Health, som er baseret på ni grundregler for sundt byggeri, der er udviklet som en del af Healthy Building-programmet, som han står i spidsen for på Harvard T.H. Chan Schools Department of Environmental Health.

Bygninger har en enorm indflydelse på vores sundhed og velvære. Vi er nødt til at erkende den afgørende betydning, være tydelige om brugerorienterede aspekter i designet og omsætte det til håndgribelige værdier, man kan relatere til,
sagde Lone Feifer, arkitekt og programleder af VELUX Gruppens Healthy Buildings Day.

Designmulighederne er uendelige

Arkitekter med forskellige tilgange og fra forskellige dele af verden viste, hvordan de designer med sundhed og komfort for øje – og altid med udgangspunkt i beboernes behov og livsmønster.

Vincent Le Garrec og hans tegnestue, Nomade Architects, demonstrerede det gennem en bred vifte af projekter om fortidens, nutidens og fremtidens boliger, skoler og offentlige bygninger.Nicolas Michelin, der er grundlægger af ANMA, lagde vægt på forholdet mellem dagslys og arkitektur og illustrerede det ved at se på, hvordan det bliver ved med at genopfinde sig selv i overensstemmelse med konteksten for hvert projekt.

"Lyset i arkitekturen afslører arkitekturen. Det er gennem kontrasten, at den kommer til live. På den vis bliver skygger skarpere, og vores øjne nyder lysmængden,” sagde Michelin og illustrerede det med projekter som Arènes de Nîmes, kunstskolen i Limoges, teateret i Chatenay-Malabry, universitetsbiblioteket i Strasbourg og galleriet ARTEM i Nancy foruden nye typer af byplanlægningsprojekter som Les Bassins à Flot Housing i den gamle del af Bordeaux.

Hvordan går vi fra “en” til “mange” og får sat gang i udbredelsen?

Entreprenører og developere fra Nordamerika og Europa præsenterede deres bud på design af huse, der giver værdi til kunderne og til virksomhedernes bundlinje, og som lever op til nutidens krav til byggeri og forskellige certificeringer.

Great Gulf, de første i den canadiske byggeindustri til at inkludere sundt bygningsdesign, er lykkes med at kombinere klimahensyn og ressourceforbrug for at forbedre komforten for mennesker, der bor i, arbejder i og nyder deres boliger.

“For os er spørgsmålet ikke længere, om boligejere vil det, men hvordan vi gør det til en solid forretning og gør sundt byggeri til at betale, så det ikke kun er for de få, men for flertallet,” sagde Tad Putyra, der er President for Low Rise hos Great Gulf.

Morten Chrone fra HusCompagniet, som har opført mere end 20.000 huse over hele Danmark, kom med en stærk pointe:

“Livskvalitet, komfort og velvære er blevet afgørende faktorer for mange husejere, når vi starter dialogen om deres drømmehus. Ofte bliver gode dagslysforhold og en sund ramme for ens liv nævnt som dele af det, men mange tror, at det er alt for dyrt og bliver positivt overraskede, når vi kommer til prisen.”

HusCompagniet er førende på det nordeuropæiske marked med en stærk tilstedeværelse i Danmark, Sverige og Tyskland og bygger og sælger 2.000 huse om året. HusCompagniet er stolte over at tilbyde huse af høj kvalitet til gode priser, der er baseret på troværdighed og velvære.

Harwil de Jonge​, der er direktør for den store hollandske developer Heijmans Real Estate, som har en omsætning på 500 mio. euro, bakkede op om det synspunkt og sagde:

“Alle bør have adgang til sunde boliger, men desværre er det ikke virkeligheden. Hos Heijmans evaluerer vi grundigt vores brug af byggematerialer. Er de sunde? Er de bæredygtige?

Han forklarede også, hvordan samarbejdet med den hollandske certificeringsvirksomhed, NL Greenlabel, betød, at et nybygget beboelsesområde i Hoogkamer med 283 nye boliger fik en langt sundere og mere bæredygtig retning.

Giver mening for brugerne

Beboernes oplevelser blev også præsenteret. En canadisk familie fortalte, hvordan det føles at bo i et hus, der er designet sundt, sammenlignet med deres hverdag i et mere traditionelt canadisk hus. Familien på fire flyttede ind i et nybygget hus fra Great Gulf, der var designet til at leve op til en ny certificering for sunde og bæredygtige boliger, Active House, som sigter efter at skabe sundere og mere komfortable huse for beboerne uden at belaste klimaet.

“Oplevelsen handlede meget om husets komfort. Højdepunktet for mig var den friske luft. Jeg opdagede, at jeg sov bedre i huset, og jeg har det bedre og føler mig mere opmærksom,”  sagde faren Russell Ibbotson efter et halvt år i huset. “Når man først har prøvet det, vil man ikke undvære det,”  sagde han.

Læs mere på VELUX Days in Paris

Om VELUX Daylight Symposium x Healthy Buildings Day

For første gang bliver VELUX Gruppens to videns- og best practice-platforme, Daylight Symposium og Healthy Buildings Day, afholdt lige efter hinanden for at samle forskere, arkitekter, designere, developere, professionelle fra byggeindustrien og entreprenører tættere og skabe stærkere synergier på tværs af byggeriets værdikæde, så man kan udbrede gode metoder og gøre bygninger sundere.

VELUX Daylight Symposium, der er blevet afholdt hvert andet år siden 2005, er et internationalt anerkendt event, der fokuserer på forskning i dagslys, uddannelse, metoder og udarbejdelse af politikker. Den ottende udgave fastholdt et bredt arkitektonisk fokus på dagslys, mens der også blev delt ny viden mellem ligesindede. Programmet omfattede en blanding af indbudte talere og udvalgte indsendte oplæg om dagslys, bygningsegenskaber og sundhed såvel som arkitektoniske case-studies.

VELUX Healthy Buildings Day, der er blevet afholdt hvert andet år siden den første i 2015, samler nøglefigurerne på tværs af byggeindustrien til en dialog om værdi, design og brugertendenser. Der er stærkt fokus på, hvordan dagslys og komfort bliver håndgribeligt ved at fremvise cases med bygninger, resultater og brugeroplevelser. VELUX’ kerneprodukt, der nu er intelligent med indeklimastyringen VELUX ACTIVE, samt andre produktudviklinger blev fremvist for at illustrere, hvordan VELUX udvikler sig for at styrke sunde bygninger.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse.VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 11.000 medarbejdere. VELUX Gruppen ejes af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. I 2018 omsatte VKR Holding for 2,6 mia. euro, og VELUX Foundations donerede 118 mio. euro til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.Find mere information på www.velux.com.