Februar

VELUX Danmarks ovenlysvinduer i træ er 100 % FSC-certificeret

Oversigt

Når danske boligejere beslutter sig for at sætte VELUX ovenlysvinduer af træ i det skrå tag, sker det i visheden om, at træet i vinduesrammerne kommer fra et ansvarligt skovbrug. VELUX Danmarks trævinduer er 100 procent FSC-certificeret.

En ansvarlig brug af naturens ressourcer er vigtig i fremstillingen af VELUX ovenlysvinduer. En bæredygtig skovforvaltning hjælper med at beskytte naturen og miljøet, sikre biodiversiteten, tackle klimaændringer og at opretholde rettighederne for lokalsamfundene i skovområderne.

VELUX ovenlysvinduer af træ på det danske marked er 100 procent FSC-certificeret. Den internationale non-profit mærkningsordning er forbrugernes sikkerhed for, at det træ, der benyttes i fremstillingen af ovenlysvinduerne, udelukkende kommer fra skovbrug, hvor der er taget hensyn til både dyr og planteliv, samt de mennesker, som bor eller arbejder i lokalområdet.

Fokus på bæredygtige materialer

I forlængelse af FSC-certificeringen håber VELUX Danmark på at kunne højne kendskabet til mærkningsordningen, samt at andre materialeproducenter i byggebranchen følger trop.

Vi har grundlæggende et ønske om at optræde mønsterværdigt. Det gælder naturligvis også i forhold til miljøet og de samfund, vi er involveret i, når det handler om skovbrug. Vi ønsker med FSC-certificeringen at holde fokus på brugen af bæredygtige materialer i byggeriet i Danmark til gavn og glæde for både nuværende og kommende generationer,
siger Mick Schou Rasmussen, direktør i VELUX Danmark.

I FSC Danmark er man begejstrede for, at VELUX Danmark støtter op om ansvarligt skovbrug.

Vi er glade for, at VELUX Danmark nu sætter en stor, grøn streg under deres engagement i FSC. Med en certificering og et medlemskab af FSC Danmark er der sat fokus på ansvarlig brug af verdens skove. Det hilser vi selvsagt velkommen. Samtidig betyder det meget for en ordning som FSC, at et stærkt og anerkendt brand som VELUX vil være med til at støtte op om skovene. Vi glæder os til en masse spændende samarbejder i de kommende år,
siger Loa Dalgaard Worm, sekretariatsleder i FSC Danmark.

Hvor er træet fra?

VELUX ovenlysvinduer af træ er primært fremstillet af træsorten skovfyr (Pinus Sylvestris). De fleste af træerne stammer fra skovbrug i Sverige, Finland, Polen og Rusland. Ingen tropisk hårdttræ bruges, og produktionen er i fuld overensstemmelse med EU’s tømmerlovgivning (EUTR). VELUX Danmarks ovenlysvinduer er på nuværende tidspunkt 100 procent certificeret. I VELUX Gruppen var 96 procent af det træ, der blev brugt i produktionen i 2016, fra certificerede ansvarlige skovbrug. Målsætningen er at øge denne andel til 99 procent i 2020.

Hvad er FSC?

FSC er en international non-profit mærkningsordning til træ og papir. FSC hverken producerer eller sælger varer. Du finder FSC-mærket på produkter af træ og papir, som du kan købe med god samvittighed. Det kan du, fordi der i en FSC-skov ikke bliver fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Samtidig er FSC en sikkerhed for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er uddannede og får ordenlig sikkerhedsudstyr og løn.

VELUX Gruppens FSC licensnummer: FSC-C108944

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.