Oktober

VELUX dagslyslampe vinder designpris

Den 7. oktober blev Den Danske Designpris 2010/11 uddelt ved en prisoverrækkelse i Dansk Design Center. VELUX lystunnel designet af Lovegrove blev hædret som én af ni vindere af prisen for det bedste danske design.

En uafhængig jury fra erhvervslivet har ud af et felt på 115 virksomheder netop kåret vinderne af Den Danske Designpris 2010/11. Prisen tildeles virksomheder, der har skabt innovative, funktionelle og æstetiske designløsninger. VELUX Danmark vandt i kategorien Produktdesign og Industrielt Design for den innovative og miljøvenlige dagslyslampe Lovegrove, som er udviklet til VELUX lystunellen i samarbejde med den britiske designer Ross Lovegrove.

- Det er en stor ære for VELUX Danmark at modtage en så prestigefyldt pris som Den Danske Designpris for dagslyslampen Lovegrove. Prisen repræsenterer for VELUX en meget værdifuld anerkendelse af en designløsning, som er blevet skabt med fokus på tidløse værdier, bæredygtighed og elegant design, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark.

Juryen har i deres kåring af de i alt ni vindere lagt vægt på designløsninger eller produkter af høj innovativ og æstetisk kvalitet, som kan gøre dansk design endnu mere attraktivt for erhvervslivet. Ved den officielle prisuddeling den 7. oktober fik VELUX Danmark overrakt et trofæ samt et diplom af Dansk Design Centers protektor HKH Kronprinsen.

Strålende design til mørke rum

Den vindende designløsning fra VELUX Danmark af designer Ross Lovegrove er udviklet som et nyskabende tilbehør til VELUX lystunellen og er skabt med det formål at sprede dagslys i rum uden mulighed for almindeligt ovenlys. Lampen bruger ikke elektrisk lys og derfor heller ikke elpærer, men kan i stedet oplyse mørke rum ved at sprede dagslys fra lystunnelen.

”Lystunnelen er et naturligt og bæredygtigt alternativ til elektrisk lys, og Lovegrove-lampen kan sprede dagslyset på en helt unik måde. Med daglyslampen kan man selv skabe en smuk og naturlig oplysning i et mørkt rum uden at bruge energi eller belaste miljøet, og man kan samtidig selv justere lysets retning i rummet”, siger Jesper Salskov Jensen.

VELUX lystunnel designet af Lovegrove har foruden Den Danske Designpris 2010/11 også vundet internationale priser. I 2009 blev dagslyslampen hædret med en medalje i design-konkurrencen på Batimat i Paris, der er verdens største byggemesse. Desuden vandt lampen i juli 2010 red dots ”best of the best”-pris blandt 4.252 produkter fra 57 lande.

Få meget mere at vide

www.velux.dk kan man læse mere om dagslysløsninger, solafskærmning, solvarme og forskellige muligheder for optimal og bæredygtig udnyttelse af sollys og -varme.

Den prisvindende dagslyslampe har ingen pære, men fungerer i stedet ved at sprede dagslyset fra lystunnelen. Dagslyslampen er designet i samarbejde mellem VELUX og den britiske designer Ross Lovegrove.

Download billede i større format

Ross Lovegrove

Den britiske designer Ross Lovegrove

Download billede i større format

For mere information kontakt venligst:

Hjemmeside: www.velux.dk

Om VELUX

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.