VELUX Commercial lancerer VELUX klinkløsninger

– et nyt ovenlysmodulsystem til atriummer

Oversigt

Maksimalt dagslys og optimalt indeklima er de primære fordele ved klinkløsninger, der er et nyt VELUX ovenlysmodulsystem fra VELUX Commercial. Med den unikke klinkstruktur er den nye løsning designet specifikt til større glasarealer som atriummer, hvad enten der er tale om nybyggeri eller renoveringsprojekter.

Den nye løsning er tilgængelig i tre forskellige varianter: lysbånd på klink 5-25°, rytterlys på klink 25° og rytterlys på klink 5-25° med kipbjælke. Det minimalistiske design er baseret på ønsket om en ensartet og elegant konstruktion med smalle støttebjælker.

Den store fordel ved vores klinkløsninger er, at vi har designet rækkerne til at sidde tættere, hvilket giver flere kvadratmeter med glas og dermed lukker mere lys ind i bygningen. Mere dagslys styrker børns indlæringsevne, når de er i skole,
siger Kaspar Lohse, der er teknisk rådgiver hos VELUX Commercial.

Takket være modulernes skjulte kædeaktuatorer er de oplukkelige moduler identiske med de faste moduler, når de er lukket, hvilket skaber en slank og ensartet æstetik. Præfabrikerede inddækninger mellem hver række sikrer effektiv vandafledning fra taget.

De nye klinkløsninger kommer med alle fordelene ved præfabrikerede VELUX ovenlysmoduler og giver mulighed for at tilpasse hvert modul med særlige egenskaber som belægninger, rullegardiner og motor til udluftning. Sidstnævnte bruges til at forbedre reguleringen af temperaturen indendørs og til at sikre brandventilation, mens rullegardiner og særlige belægninger styrer såvel temperatur som lysets spredning.

En holistisk tilgang til bæredygtighed styrker velværet og produktiviteten i bygningen

Når man designer med dagslys, designer man også til brugernes velvære. De nye VELUX klinkløsninger kan understøtte et sundt indeklima ved at lukke mere dagslys og frisk luft ind. De gør det lettere at designe sundere og mere bæredygtige bygninger, hvilket understøtter både bygningens og brugernes præstationer. Undersøgelser viser betydelige positive effekter ved dagslys og frisk luft i forhold til produktivitet og præstationer1,2. En undersøgelse viser, at udsyn til det fri kan øge produktiviteten med op til seks procent og den mentale præstation med op til 15 procent3. Det giver forbedret effektivitet i forhold til arbejde, læring og restitution. Ordentlig udluftning kan reducere risikoen for at udvikle allergi, og den rette mængde dagslys og frisk luft kan forbedre evnen til at lære og præstere.

Designet til nem montering året rundt

Takket være præfabrikationen kan de nye klinkløsninger monteres hurtigt, enkelt og i alt slags vejr. Et unikt fastgørelsessystem og præfabrikerede inddækninger er garant for en hurtig og sikker montering.

Se video-casen fra en skole i Malmø for at få mere at vide om monteringen og fordelene ved de nye VELUX klinkløsninger i kommercielt byggeri.

Læs mere om VELUX ovenlysmoduler og om VELUX klinkløsninger.

Kilder:
1.
 Galasiu, AD, Veitch, JA. Occupant preferences and satisfaction with the luminous environment and control systems in daylit offices: a literature review. Energy Build 2006; 38:728–742.2. 2018 YouGov study3. 5 Heschong Mahone Group (2003) Windows and Offices: A Study of Office Worker Performance and the Indoor Environment: http://h-m-g.com/downloads/Daylighting/A-9_Windows_Offices_2.6.10.pdf
Om VELUX Commercial

VELUX Commercial er en division i VELUX, der tilbyder et bredt produktprogram inden for industrielle fladtagsprodukter samt røgudluftning og brandventilation til modulære, præfabrikerede ovenlysløsninger til f.eks. kontorer, skoler, hospitaler, lufthavne, banegårde, indkøbscentre, butikker, store offentlige bygninger og industribygninger. VELUX Commercial består af WascoVitralJET samt VELUX ovenlysmoduler og har tæt på 1.200 ansatte, der arbejder med salg, produktion og administration i 13 lande. Find mere information på www.veluxcommercial.com.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse.VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 11.500 medarbejdere. VELUX Gruppen ejes af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. I 2018 omsatte VKR Holding for 2,6 mia. euro, og VELUX Foundations donerede 118 mio. euro til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.Find mere information på www.velux.com.