VELUX Collection åbner i Østbirk

Oversigt

Ny udstilling, VELUX Collection, giver et indblik i den historiske udvikling af ovenlysvinduet og bringer gæsterne frem til de nyeste vinduesteknologier. Der er offentlig adgang til den nye udstilling.

I Østbirk ved Horsens kan man nu opleve, hvordan VELUX vinduet revolutionerede udnyttelsen af loftsrummene i danske boliger. Det var her stifteren Villum Kann Rasmussen i 1946 grundlagde sin første egen produktion af ovenlysvinduer.

Villum Kann Rasmussen formulerede en vision om frisk luft og dagslys til alle, og under taget i den ombyggede gård oplever man, hvordan ovenlysvinduet har ændret mulighederne for beboelse. Her bevæger man sig fra det ubeboede tagpulterrum frem til 1940’ernes første taglejligheder med VELUX vinduer og videre til penthouses og nutidens intelligente vinduesløsninger med bredt lysindfald og automatisk klimatilpasning.

I stueetagen er udstillingen bygget op om tematiske øer, hvor man både digitalt og ved fysisk selvsyn kan gå i dybden med vinduesproducentens historie – fx det store ålegilde, hvor ledergruppen i 1954 tog den afgørende beslutning om at overgå fra håndværk til industriel produktion, eller øen for det drejbare pivothængsel, der vidner om ambitionen om konstant at udvikle nye funktionelle løsninger.

Der er også en udstilling om selve grundlæggeren Villum Kann Rasmussen, inden man til sidst kommer til de nyeste VELUX produkter.

VELUX Collection handler om de grundsten, der har gjort VELUX Gruppen til det, virksomheden er i dag - en global markedsleder, med 17 fabrikker i ni lande og salgsselskaber i 40 lande.

VELUX Collection, som er designet af Rosan Bosch Studio, har fra 1. november 2018 åbent hver torsdag mellem klokken 15.00 og 17.00 og første søndag i måneden mellem klokken 10.00 og 13.00.

Læs mere om udstillingen her: www.veluxcollection.com

For yderligere info kontakt venligst: veluxcollection@velux.com

Om VELUX Danmark

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.