Juli

Træt af varme sommernætter?

Sov mørkt, men drøm i farver!

Oversigt

At mørklægge soveværelset er en lys idé, hvis din nattesøvn skal være god. Nu har VELUX lanceret mørklægnings-kollektionen Colour by You, som giver dig mulighed for at vælge mellem 1800 forskellige farver.

Du ved det sikkert godt! Søvn er lige så vigtig for dit velvære som kost og motion, og eksperter anbefaler, at du sover omkring en tredjedel af dit liv. At få en god nats søvn kræver dog mere end blot at lukke øjnene. Udefrakommende faktorer som lys, støj og lugt er med til at afgøre, om du vågner frisk og veludhvilet eller træt og klatøjet.

Særligt i sommerhalvåret udfordres du af de lange, lyse aftener og den tidlige morgensol. Sørger du for at mørklægge soveværelset, frigøres der større mængder af søvnhormonet melatonin i din krop, og det hjælper dig med at opretholde døgnrytmen. Det holder dig populært sagt frisk om dagen og gør dig træt om natten. Men selvom mørklægningsgardiner har en praktisk funktion, så kan de sagtens tilføje noget til din indretning af soveværelset:

Mange tror, at man skal vælge en mørk farve for at holde det naturlige lys ude af soveværelset. Det er slet ikke nødvendigt. Med Colour by You kan du vælge lige præcis den farve, der matcher eller spiller op til sengegavlen, tæppet, rummets øvrige gardiner eller den plakat, du har hængende på væggen,
siger Julie Maria Orth, produktchef i VELUX Danmark, om de nye mørklægningsgardiner til ovenlysvinduet.

Colour by You-kollektionen kan købes online på www.veluxshop.dk. Du kan finde netop din farve på mørklægningsgardinet ved at trække i farveskalaen – eller ved at indtaste RAL- eller NCS-farven, som du kender det fra farvehandlen.

5 tips til en god nattesøvn

1. Slap af inden sengetid! Tænk på dig selv som en Airbus A380, der har brug for en rolig indflyvning, inden du lander. Sluk for dine elektroniske devices – for nu at blive i terminologien - dæmp lyset og væn din krop til tanken om, at dagen er ved at være slut.

2. Luft ud i soveværelset og sørg for, at temperaturen er behagelig. Måske skal du sove med åbent vindue om sommeren for at undgå, at du vågner badet i sved.

3. Mørklæg dit soveværelse. Din krop vil allerhelst sove i mørke. På den måde får du mest muligt udbytte af din søvn. Et mørkt soveværelse bidrager nemlig til udskillelsen af søvnhormonet melatonin.

4. Undgå støj. Om det er snorken fra din nærmeste, et tv der er tændt i stuen eller trafikken udenfor dine vinduer, så forringer det din nattesøvn. Overvej ørepropper.

5. Tag ikke din telefon med ind i soveværelset. Dels falder du ikke for fristelsen til at tjekke nyhederne eller Instagram inden sengetid – eller i løbet af natten! Dels kan tanken om indkommende mails, notifikationer og beskeder høre morgendagen til og få dig til at slappe af.

Om VELUX Danmark

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage.

Siden 2012 har VELUX designet, produceret og solgt præfabrikerede ovenlyssystemer til kommercielle bygninger: VELUX Modular Skylights (VMS). I dag beskæftiger den kommercielle division 270 medarbejdere med salg i 11 lande og produktion i Danmark og USA.

VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Find mere information på www.velux.com.