Tavs og tæt nyhed til flade tage

I april lancerer VELUX en forbedret klassiker: Ovenlyskuplen. Bedre isolering, større lysindfald og moderne funktioner, gør nyheden lige så kærkommen, som forårssolen blandt husejere med flade tage.

Den 1. april sender VELUX en ny type ovenlyskuppel på markedet. Kuplerne, der fås i 6 størrelser og som kommer i en fast og en oplukkelig variant med elektrisk betjening, udvider VELUX sortiment til flade tage. VELUX ovenlyskupler er en særlig god nyhed for de husejere, som har oplevet problemer med fugt og støj. For med isolerede karme, lavenergiruder og mulighed for elektrisk betjening får man et sublimt lysindfald og væsentligt bedre isolering - også mod lyd - end de traditionelle løsninger på markedet.

Ovenlyskuplerne er en økonomisk attraktiv løsning, som både kan bidrage med forbedret lys og udluftning ved en modernisering af boligen og være en tidssvarende ovenlysløsning ved nybyggeri. Den oplukkelige model med INTEGRA-betjening rummer blandt andet finesser som programmerbar udluftning og regnsensor betjent via håndholdt fjernbetjening. Husejere med ældre kupler vil opleve et forbedret indeklima og en forbedring af varmeregnskabet ved begge modeller.

- Ovenlyskuplen har rigtig mange gode egenskaber, men vi har ventet med at sende den på markedet, indtil vi havde en løsning, der kunne leve op til VELUX høje kvalitetskrav. Det har vi nu. Med en U-værdi på kun 1,4 W/m2 og moderne funktioner som f.eks. fjernstyring, har vi en rigtig praktisk og effektiv løsning til flade tage, som vil holde i mange år fremover, siger Carsten Røjgaard, direktør for VELUX Danmark A/S.

Selve kuplen er udført i klar eller opalhvid akryl, og med en karmhøjde på kun 15 cm ledes lyset direkte ned i værelset. På den måde undgår man store skyggepartier, og da ovenlyskupler lukker lyset ind fra alle sider, opnår man et stort lysindfald og tilsvarende stor spredning af lyset. Med en lav højde udenfor fremstår kuplen så diskret, at husets arkitektoniske udtryk ikke ændres.

Under akrylkuplen er der monteret en vandretliggende lavenergirude, så man undgår kondens og støjgener fra regn. Det gør, at kuplerne også er velegnede til opholdsrum som køkkener, stuer og soveværelser. De smudsafvisende og isolerede PVC-karme og rammer bidrager også til færre fugtgener og mindre vedligeholdelse for brugeren.

De nye kupler, som er beregnet til indbygning i tage med tagpap eller tagdug, monteres nemt og hurtigt af fagfolk. De har blandt andet en karm med flange for enkel tilpasning og kan anvendes til taghældninger fra 0º til 15º. Kuplen har også en not til den indvendige lysning, som giver mulighed for en flot overgang mellem loft og vindue. Begge varianter af VELUX ovenlyskupler findes i seks størrelser helt op til 120 x 120 cm, og synes man, at solen er for skarp, kan den dæmpes med et elektrisk betjent plisségardin.

Få meget mere at vide
På VELUX hjemmeside www.velux.dk kan man læse mere om løsninger til flade tage, om solafskærmning, solvarme og forskellige muligheder for ovenlys i hjemmet.

Om VELUX
VELUX skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX, der har produktionsselskaber i 10 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, er globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 9.000 medarbejdere, heraf ca. 3.000 i Danmark. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S. VKR Holding A/S er et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

Published: 08.04.2008

For mere information kontakt venligst:
Carsten Røjgaard, direktør
E-mail: VELUX-DK@VELUX.com
www.velux.dk

ovenlyskuppel VELUX ovenlyskuppel byder dagslyset ind gennem det flade tag og skaber et blødt lys med god spredning i rummet. Netop lyskvaliteten og den gode isolering gør kuplen til et oplagt valg i køkkener og andre opholdsrum.

Download i stor format