Oktober

Tagrenovering gav masser af dagslys

Drømmen om et optimalt dagslysmiljø blev til virkelighed, da taget på et klassisk dansk typehus i en forstad til København skulle udskiftes.

​Parcelhuset med de små vinduer havde dårlige dagslysforhold, og derfor ønskede familien sig en lysere bolig med et bedre indeklima. Efter renoveringen kan de nu glæde sig over en indbydende bolig, hvor ovenlysvinduerne lader dagslyset strømme ind og sikrer et behageligt indeklima.

Familien i Furesø bor i et klassisk enfamilieshus fra 1969. I 80’erne gennemgik boligen en modernisering, hvor vinduerne blev gjort mindre og murene tykkere for at leve op til de daværende energikrav. Datidens mirakelkur mod de dyre opvarmningsregninger, der opstod i takt med oliekrisen, har efterladt mange husejere med mørke boliger og et dårligt indeklima.

Mange boligejere med mørke 80’er boliger drømmer derfor om en lys og indbydende bolig, som er rar at opholde sig i. Og netop den drøm blev for nylig til virkelighed, da det efterhånden 40 år gamle tag trængte til en udskiftning. Familien benyttede sig nemlig af muligheden for at overstrømme boligen med masser af dagslys ved at installere VELUX ovenlysvinduer i nogle af de mest benyttede rum. Samtidig kan familien mærke, at behovet for elektrisk lys er reduceret i de rum, hvor ovenlysvinduerne trækker dagslyset ind i boligen.

- Dagslys har stor betydning for vores velbefindende, og netop ovenlysvinduer er en god måde at trække dagslys ind i dybe boliger, der ellers er præget af mørke rum. Furesø-familien fik installeret VELUX elektriske ovenlysvinduer, der samtidig sikrer et automatisk og naturligt luftskifte i boligens rum. Derfor har familien nu en bolig, hvor indeklimaet er i top og som samtidig har et blødt og reflekterende lys, der giver en større rumfornemmelse, siger Jesper Salskov Jensen

Energirenovering giver bedre og billigere bolig

I den vestlige verden tilbringer vi op til 90 % af vores tid inden døre, og opvarmning og nedkøling af vores boliger står for mere end 40 % af det samlede energiforbrug. VELUX ovenlysvinduer er med til at forbedre boligens energiprofil markant. De isolerende ruder holder kulden ude og med den rette kombination af afskærmning, kan man udnytte dagslyset til opvarmning af boligen. Om dagen varmer solens stråler boligen op, og når solen er gået ned trækkes gardinerne ned for at holde på varmen og reducere varmetabet gennem ruden.

Mange tror, det er dyrt at energirenovere boligen, men faktisk kan det betale sig for de fleste boligejere. Udover besparelser på varme- og elregningen, viser undersøgelser, at boligejeren oven i købet får mere for huset, når det sælges. Samtidig kan man i hvert fald året ud benytte sig af BoligJobPlanen, der giver mulighed for at trække lønudgifter til håndværkere fra i skat. Hvis energirenoveringen foretages samtidigt med eksempelvis tagudskiftning, er besparelsen endnu større, da omkostningerne til dagslysrenoveringen reduceres, når håndværkerne alligevel er i gang. Så energirenovering er på sigt bæredygtigt også for den private økonomi.

Køkkenet før og efter familien installerede VELUX ovenlysvinduer i bl.a. boligens køkken. Køkkenet var før mørkt, da de 80’er-typiske små vinduer ikke trak meget lys ind. Med det nye dobbelte VELUX ovenlysvindue er køkkenet blevet overstrømmet med lys og samtidig er behovet for elektrisk lys reduceret.

Download billeder til print: Køkkenet før   Køkkenet efter

VELUX ovenlysvinduer bader rummene i lys og integreres flot på taget af alle typer bygninger.

Download billeder til print: Badeværelse   Huset udefra

Mere information:
Find mere information om ovenlysvinduer og energirenovering på www.velux.dk

Kontaktperson:
Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.