Styr dine vinduer fra sofaen

Når man har ovenlysvinduer, får man masser af dagslys ind i boligen, men forårssolens varme stråler kan også få sveden frem på overlæben. Med VELUX solcelledrevne ovenlysvinduer kan man effektivt og energivenligt styre både lys, varme og luft i boligen.

Samtidig kan vinduerne programmeres til at åbne og lukke på selvvalgte tidspunkter, og man slipper derfor for et overophedet hjem. Det er gavnligt for indeklimaet.

Hvis man drømmer om at forvandle sine manuelt betjente ovenlysvinduer til fjernbetjente, er solceller løsningen. Med en VELUX solcelledrevet ovenlysvinduesåbner er det nemt og bekvemt at åbne og lukke vinduer og regulere solafskærmningen. Nu kan man sidde i sofaen eller stå i haven og styre dem med fjernbetjeningen og samtidig sikre et behageligt indeklima. Og solcelledrevne ovenlysvinduer er ikke kun et plus for den personlige komfort; de skåner også miljøet, og det er gavnligt for samvittigheden.

”Solskin fra en skyfri himmel er opskriften på en god sommerdag for mange danskere. Men når solen har stået og bagt på boligen hele dagen kan det give store problemer med indeklimaet. For at regulere varme- og luftforholdene er det vigtigt at prioritere hyppig udluftning af boligen. Det kan man med VELUX solcelledrevne ovenlysvinduer, fordi systemet kan programmeres til at åbne og lukke vinduerne efter personligt behov”, siger Jesper Salskov Jensen, Direktør i VELUX Danmark A/S.

Energi fra solen

VELUX solcelledrevne vinduesåbner egner sig særligt til at ændre eksisterende, manuelt betjente ovenlysvinduer til elektrisk betjente, fordi det ikke kræver nye elinstallationer. Ligeledes er de særdeles velegnede til ovenlysvinduer, hvor der ikke er nem adgang til elektricitet.

Det solcelledrevne vindue fungerer via et udvendigt monteret solcellepanel, der forsyner vinduesåbnerens batteri med strøm, og derfor er det ikke nødvendigt at føre ledninger til vinduet. I stedet giver solen vinduesåbneren gratis energi til at kunne åbne og lukke både vinduer og solafskærmning automatisk efter boligejerens ønsker. Med få klik på fjernbetjeningen kan man for eksempel forudindstille sine vinduer til kun at lufte ud morgen og aften, når pollentallet er lavt.

”Det solcelledrevne vindue giver visse fordele, der let håndteres med fjernbetjeningen. For eksempel kan man som boligejer via fjernbetjeningens display få et overblik over, om alle vinduer i boligen er lukkede – og det er en stor fordel, hvis man har travlt og skal ud af døren. Samtidig kan du programmere dine vinduer til at lufte ud på de tidspunkter af dagen, hvor det har størst indflydelse på indeklimaet. Og så er det jo ikke en uvæsentlig faktor, at solenergi ikke belaster miljøet”, siger Jesper Salskov Jensen.

Farvel til grimme ledninger

Solcelledrevne vinduer kræver ingen grimme ledninger eller klodsede el-installationer for at opnå den fjernbetjente komfort. Har man allerede et manuelt betjent ovenlysvindue, er det derfor let at opgradere det med en solcelledrevet vinduesåbner. Det eneste man skal gøre er at montere og forbinde solcellepanel, motor og batteri, så har man et fuldt funktionelt og fjernbetjent ovenlysvindue, der kan kontrolleres helt trådløst.

Intelligent balance i boligen

Når man skal opnå et godt indeklima i boligen, handler det om hyppig udluftning og om at finde en balance mellem indtag og udslip af varme via ovenlysvinduerne. Med solcelledrevne vinduer bliver det lettere for boligejeren at skabe det gode indeklima ved hjælp af fjernbetjeningen. Blandt de fjernbetjente funktioner til det solcelledrevne vindue er nemlig et energibalance-program, der gør det muligt at indstille og regulere solafskærmningen, så det passer med boligens geografiske placering og de forskellige årstider.

VELUX Danmark tilbyder en bred vifte af solafskærmningsløsninger, der passer til alle solcelledrevne ovenlysvinduer. Afskærmningsprodukterne kommer ligeledes i en solcelledrevet, fjernbetjent udgave til udvendig og indvendig montering.

Billeder

Solceller er særligt velegnede, hvis man ønsker komforten ved fjernbetjente vinduer og gerne vil undgå grimme ledninger langs loft og væg.

Download billede i større format

VELUX solcelledrevet ovenlysvindue set udefra.

Download billede i større format

For mere information kontakt venligst:

Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.