Solvarme gør sommerhuset selvforsynende

Solenergi er bæredygtigt for både klimaet og privatøkonomien. Med et VELUX solvarmeanlæg kan man opvarme op til 70 pct. af boligens brugsvand, og endnu mere af brugsvandet i sommerhuset, der ofte bruges primært i de solrige måneder.

Vores krav til komfort i sommerhuset betyder stigende regninger og øget energiforbrug. Men faktisk kan det sagtens lade sig gøre at tage et langt, varmt bad efter en dag på stranden uden at belaste miljøet. Med et VELUX solvarmeanlæg kan man nemlig let opvarme op til 70 pct. af helårsboligens – og typisk endnu mere af sommerhusets – brugsvand med billigt og bæredygtigt sollys.

- Solvarmeanlæg er sund fornuft i alle slags boliger, men især i sommerhuse, som vi typisk bruger mest på årstider, hvor solen skinner. Her kan solvarmeanlæg opvarme stort set alt husets brugsvand. Derfor vil udgifterne til at opstille solvarmeanlæg i fritidshuse ofte tjene sig hurtigt hjem og tydeligt kunne ses på energiudgifterne, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX.

VELUX solfangeranlæg kommer i forskellige pakker, der dækker fra 2-6 personers energibehov. Der beregnes typisk 1 m2 solfanger pr. person, samt en beholder på 160-400 liter til at opsamle det opvarmede vand. For de fleste sommerhusejere vil den lille pakke beregnet til 2 personer være tilstrækkelig. Pakken indeholder samtidig en elpatron, der kan bruges, når der ikke er nok solenergi.

- VELUX produkter står for kombinationen af bæredygtighed, æstetik og funktionalitet. Vores solvarmeløsninger er et godt eksempel på, at det ene ikke behøver at udelukke det andet, men at effektive og fleksible løsninger også sagtens kan være flotte. F.eks. kan man med en varmeveksler til sommerhusløsningen samtidigt producere gulvvarme og holde huset frostfrit i de perioder, hvor man ikke bruger alt det opvarmede vand fra solfangeren, siger Jesper Salskov Jensen.

VELUX solfangerne er designet som VELUX ovenlysvinduer og integreres let alene eller smukt sammenbygget med ovenlysvinduer i tag med 15-90 graders taghældninger. Solfangerne opfanger solens stråler, der bruges til at opvarme en væske, der igen opvarmer varmtvandsbeholderen, hvorefter væsken løber tilbage i solfangeren til genopvarmning. Energiregningen kan dermed sikkert og pålideligt reduceres år for år for få midler, især hvis solvarmeanlægget opstilles i forbindelse med renoveringer.

Solvarme i sommerhuset

På sommerhuset i Marielyst installerede familien en solvarmepakke med 2 enheder samtidigt med, at taget blev renoveret. Sommerboligen er i dag selvforsynende med energi til familiens forbrugsvand.

Download billede i større format

Få meget mere at vide

www.velux.dk kan man læse mere om de forskellige solvarmeanlæg fra VELUX.

Gode råd

• Prøv VELUX solvarmeberegner på www.velux.dk og se, hvor mange penge I kan spare med et solvarmeanlæg hvert år.

• Tag solvarmeanlæg med i familiens overvejelser, hvis taget trænger til en udskiftning, eller I overvejer at trække mere dagslys ind i sommerboligen via ovenlysvinduer.

• Konsultér VELUX fagfolk, som kan vejlede dig både med udregningen af din boligs energiprofil, hvilke produkter der vil være rigtige og ved selve etableringen og vedligeholdelsen af solfangeren.

• Overvej altid, om der er andre energiforbedringer, du samtidig kan få installeret for at forbedre din boligs energiprofil.

For mere information kontakt:
www.velux.dk

Om VELUX

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.