Solen leverer gratis energi til sommerhuset

Solen er en vedvarende energikilde, der leverer gratis energi de næste mange millioner år. Det er derfor en god ide at udnytte solenergien, der er bæredygtig for både klimaet og boligøkonomien.

Et VELUX solvarmeanlæg er optimalt i et sommerhus, der netop bruges mest på årstider, hvor solen skinner, og på den måde kan der spares mange penge på opvarmningen af brugsvandet.

Flere og flere sommerhusejere bruger sommerhuset ofte og stiller de samme krav til sommerboligen som til den private. Det giver et øget energiforbrug, hvilket betyder større regninger og større belastning for miljøet. VELUX solvarmeanlæg udnytter solens stråler til at opvarme sommerhusets brugsvand og leverer nemt og billigt varmt vand til opvasken eller til brusebadet efter strandturen.

- Solens potentiale som vedvarende energikilde er enormt. Alene i Danmark skinner solen i gennemsnit over 1800 timer om året. Solvarme er derfor et fornuftigt valg for alle husejere, og især i sommerhuset, der primært bruges i de solrige måneder, er det sund fornuft. VELUX solvarmepakker er nemme at installere, investeringen er hurtigt tjent ind og systemet leverer gratis energi til huset mange år frem, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

VELUX solvarmeanlæg kommer i forskellige pakker, hvor alle nødvendige dele er samlet i én løsning. Der beregnes typisk 1 m² solfanger pr. person, samt en beholder på 160-400 liter til at opsamle det opvarmede vand. Til sommerhuset har VELUX udviklet en særlig solvarmepakke beregnet til to personer, hvilket er tilstrækkeligt i de fleste fritidshuse. Pakken er udstyret med en elpatron, der sørger for supplerende vand, hvis solanlægget ikke leverer nok varmt vand.

- I VELUX Danmark vil vi gerne levere brugbare og bæredygtige løsninger af høj kvalitet til en rimelig pris. Samtidig er det et krav, at vores løsninger har en høj æstetisk standard, og det er vores solvarmeløsninger et godt eksempel på. Solfangerne integreres flot med husets tag og leverer billig energi til alle typer boliger. Hvis man supplerer sommerhusløsningen med en varmeveksler, kan anlægget også producere gulvvarme af det overskydende vand fra solfangeren, således at huset kan holdes frostfrit om vinteren. På den måde opnås der både besparelser på energiregningen og øget komfort, siger Jesper Salskov Jensen.

VELUX solfangerne placeres på taghældninger på mellem 15 og 90 grader. De placeres alene eller sammen med VELUX ovenlysvinduer. Solvarmeanlægget har et enkelt system, hvor solens stråler opvarmer en væske, som løber ned i varmtvandsbeholderen og afgiver varmen til dit brugsvand. Derefter løber væsken tilbage til solfangeren og bliver varmet op igen. Med en investering i solvarmeanlægget vil energiregningen kunne reduceres år for år.

Det kan godt betale sig at investere i et VELUX solvarmeanlæg. Beregninger viser, at et solvarmeanlæg ofte kan være tilbagebetalt efter 6-8 år. Når investeringen er tjent ind leverer anlægget stort set gratis varme mange år frem. Hvor stor den økonomiske besparelse er, afhænger af priserne på traditionelle brændstoftyper som olie, gas og el. Men særligt i elopvarmede fritidshuse er besparelsen stor.
www.velux.dk kan VELUX solvarmeberegner vise, hvor mange penge, der kan spares hvert år med et solvarmeanlæg.

Trænger husets eller fritidshusets tag til en udskiftning, kan man udover solvarmeanlæg også overveje at trække mere dagslys ind i huset ved at integrere ovenlysvinduer og dermed forbedre huset markant. Står sommerhuset over for en større renovering, er der flere energiforbedringer, der kan forbedre husets energiprofil. Med de rigtige løsninger kan boligen opnå et bedre indeklima, større energieffektivitet og samtidig vil der være en økonomisk besparelse.

VELUX solvarme i sommerhuset

Sommerhuset i Tisvildeleje, Nordsjælland gennemgik en større renovering og fik på samme tid installeret en VELUX solvarmepakke, hvor det overskydende varme vand fra vandtanken opvarmer badeværelset ved hjælp af gulvvarme.

Download billede i større format

Mere information:

På VELUX hjemmeside kan man læse mere om de forskellige solvarmeanlæg og andre energieffektive løsninger fra VELUX.

Kontaktperson:

Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.