Solcelledrevne vinduer skaber balance i boligen

Et godt indeklima handler om hyppig udluftning og effektiv regulering af lys, varme og luft i boligen. Med VELUX solcelledrevne og programmérbare vinduer skal man ikke bekymre sig om indeklimaet i boligen.

Vinduerne kan programmeres til at åbne og lukke på selvvalgte tidspunkter, samtidig lukker de automatisk i tilfælde af regn og har et indbygget energibalance-program, som kan styre markiser og rulleskodder automatisk - alt sammen for at skabe et sundt indeklima og en bolig i balance.

Solskin fra en skyfri himmel er opskriften på en god sommerdag for mange, men varme sommerdage kan give et overophedet hjem, hvis boligen ikke bliver luftet ud med jævne mellemrum. Med VELUX solcelledrevne vinduer kan man som boligejer trygt have vinduerne åbne dagen lang uden at bekymre sig om vejret. Vinduerne har nemlig indbyggede regnsensorer, som sørger for at lukke vinduerne automatisk, når et vejrskifte er på vej og de første regndråber begynder at falde.

- Om sommeren kan mange boligejere opleve problemer med indeklimaet, fordi solen har stået på og opvarmet boligen hele dagen. For at regulere varme- og luftforholdene er det vigtigt at prioritere hyppig udluftning af boligen. Det kan man med VELUX solcelledrevne vinduer, fordi systemet kan programmeres til at åbne og lukke vinduerne efter personlige behov og uafhængigt af, om man er hjemme eller ej, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Solcelledrevne vinduer fungerer via et udvendigt monteret solcellepanel, som forsyner vinduesåbnerens batteri med strøm, og det er derfor ikke nødvendigt at føre elledninger til vinduet. I stedet giver solen vinduesåbneren gratis energi til at kunne åbne og lukke automatisk efter boligejerens ønsker. Med få klik på en fjernbetjening kan man forudindstille sine vinduer til f.eks. at lufte ud i køkkenet efter madosen fra aftensmaden eller på badeværelset om morgenen, når familien har været i bad.

- Solcelledrevne vinduer har en række fjernbetjente funktioner, som gør det nemt at programmere vinduerne til at åbne og lukke inden for selvvalgte tidsintervaller. På den måde kan man programmere sine vinduer til at udlufte på de tidspunkter, der passer ind i familiens døgnrytme. Det er en intelligent måde at styre indeklimaet på, og samtidig er det energibesparende for husholdningsøkonomien at kontrollere vinduernes funktioner via solenergi, siger Jesper Salskov Jensen.

Solcelledrevne vinduer har et indbygget energibalance-program, der samtidig gør det muligt at styre markiser og rulleskodder, som automatisk kan beskytte boligen mod solens overophedning i de varme eftermiddagstimer. Fordelen ved de fjernbetjente funktioner er desuden, at man som boligejer via fjernbetjeningens display kan få et overblik over, om alle vinduer er lukkede i boligen
– en stor fordel, hvis man har travlt og skal skynde sig ud af døren.

Solcelledrevne vinduer er velegnede til både udskiftning af ældre ovenlysvinduer eller til tage, hvor man ønsker at montere et fjernbetjent ovenlysvindue. Monterer man vinduet et sted, hvor det er svært at trække strøm til, er et solcelledrevet vindue en nem og enkelt løsning, som kan installeres hurtigt og billigt. Man skal blot montere og forbinde solcellepanel, motor og batteri, så har man et fuldt funktionelt og fjernbetjent ovenlysvindue, som kan kontrolleres helt trådløst.

Har man allerede et manuelt betjent ovenlysvindue, kan man købe en solcelledrevet vinduesåbner, og på den måde opgradere sit vindue og opnå de samme fjernbetjente funktioner, som det komplette solcelledrevne ovenlysvindue har. Solcelledrevne vinduer fås med hvid vedligeholdelsesfri overflade eller med en overflade af klarlakeret fyrretræ.

Fjernbetjening af VELUX solcelledrevne ovenlysvinduer Med VELUX solcelledrevne ovenlysvinduer kan man med få klik på en trådløs fjernbetjening programmere sine vinduer til at åbne og lukke på bestemte tidspunkter.

Download billede i større format

Få meget mere at vide

På VELUX hjemmeside og på www.veluxshop.dk kan man læse mere om solcelledrevne og programmérbare ovenlysvinduer og de forskellige solafskærmninger fra VELUX.

For mere information kontakt venligst:
Hjemmeside: www.velux.dk

Om VELUX

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgs-selskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.