August

Renovering af tagetagen giver luft i studieøkonomien

I Børnehuset Drømmebakken blev drømmen om at skabe en stor lys institution med et sundt indeklima til virkelighed.

Det tidligere Aarup Rådhus gennemgik en gennemgribende renovering, og den gamle bygning blev åbnet 11 steder med i alt 49 VELUX ovenlysmoduler. Børnehusets 150 børnehavebørn og 25 vuggestuebørn kunne derfor bydes velkommen til en institution med optimale forhold for både indlæring og leg.

Ved seneste kommunalreform blev antallet af kommuner reduceret til en tredjedel. Kommunesammenlægningerne medførte, at flere offentlige bygninger stod tomme, og de mange ledige kvadratmeter besad et stort potentiale for at kunne samle institutioner i større enheder på centrale beliggenheder. For skoler og børneinstitutioner er et sundt indeklima med store mængder af dagslys og frisk luft afgørende, og derfor blev det gamle Aarup Rådhus renoveret, så man kunne give børnene de bedste forhold for læring og leg.

Den oprindelige bygning var mørk og fugtig, men i renoveringen blev den åbnet op 11 steder med 49 VELUX ovenlysmoduler. I dag opleves Drømmebakken som en moderne og indbydende lys bygning selv på en overskyet dag. Dagslys og frisk luft er de to vigtigste forudsætninger for Drømmehusets behagelige indeklima. Det har en positiv betydning for især børn og unges helbred. Dagslyset er med til at stimulere børnenes sans for rum, former og farver, og styrker samtidigt indlæringen i en institution, der nu i høj grad indbyder til leg.

- Vores børns institutioner skal have et optimalt indeklima. Børnene skal opholde sig i et miljø, hvor de trives, og som er godt for deres indlæring, men det skal også være et sted, hvor de mindste kan trives i leg med andre større børn. Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på, at vores institutioner aktivt sikrer indeklimaet, hvor vores børn og unge tilbringer så mange timer dagligt. Når vi investerer i at skabe de bedste rammer i danske institutioner, så investerer vi samtidigt i vores børns fremtid og udvikling, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Naturen bliver trukket ind
Den gennemgribende renovering har været rigtig god for børnenes trivsel, og institutionens hybridventilation er samtidigt en yderst energieffektiv løsning. Hybridventilation er billigere i drift end ventilationssystemer, der udelukkende er mekaniske, fordi systemet udnytter naturens gratis drivkræfter til at ventilere bygningen naturligt igennem vinduerne uden for opvarmningssæsonen og dermed ikke bruger energi.

Børnehuset Drømmebakken oplever, at institutionen giver større følelse af helhed, da det ydre og det indre smelter sammen, som følge af de mange nye ovenlysmoduler. Udover, at indeklimaet er blevet sundere som følge af den forbedrede luftkvalitet, så hjælper de store mængder af dagslys med at trække naturen ind i huset. Det har en stor betydning for børnenes trivsel, at de er i en institution, der er lys og rar at opholde sig i, og det giver også en følelse af, at der er højt til loftet.

- Der er vældig stor begejstring i børnehaven, og jeg synes også, at det er blevet meget vellykket. Vi har fået en ovenlysløsning, der ligner almindelige ruder – og så kører det hele automatisk med naturlig ventilation og vinduer, der åbner og lukker af sig selv. Der sidder sensorer rundt omkring, der måler temperatur og CO2. Er CO2-niveauet forhøjet, sørger systemet for at lede ny frisk luft ind i børnehaven. Og når VELUX Gruppen står bag, så kan det ikke være helt tosset, siger kommunens bygherrerådgiver, Ib Meldgaard.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
Børnehuset Drømmebakken fik installeret 49 VELUX ovenlysmoduler, og de flotte nye lyse omgivelser, indbyder nu i høj grad til leg.
Foto: Stamers Kontor.

Download i høj opløsning

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com

The Newsmarket