Produktionen af VELUX ovenlysvinduer genoptages gradvist

VELUX Gruppens produktionsfaciliteter i Danmark vil fra den 14. april genoptage produktionen et par dage om ugen.

Produktionen blev den 29. marts suspenderet i fire ud af fem danske produktionsfaciliteter grundet faldende europæisk salg, ophobning af lagervarer, samt forsyningsmangel på produktionskomponenter i forlængelse af COVID-19 virussituationen.

Genåbningen af de danske produktionsfaciliteter sker i forbindelse med, at andre VELUX faciliteter i Europa også genstarter produktionen. Beslutningen om gradvist at genoptage produktionen af VELUX ovenlysvinduer er taget med henblik på at genopfylde lagrene og for at imødekomme den aktuelle efterspørgsel i flere markeder. Herudover vil en begrænset genoptagelse opretholde stabiliteten på arbejdspladsen og støtte op om samfundets virke.

Følgende produktionsfaciliteter genoptager produktionen fra 14. april:

• A/S Østbirk Bygningsindustri
  • Skærbæk Bygningsindustri A/S
  • Velterm A/S
  • Thyregod Bygningsindustri A/S

Produktionen genoptages tre hverdage om ugen. Antallet af ugentlige arbejdsdage justeres efter behov og vurderes ud fra salg, lagerbeholdning og tilgængeligheden af produktionskomponenter.

Under normale omstændigheder arbejder ca. 550 medarbejdere på ovennævnte produktionsfaciliteter. Smitteforebyggende hensyn er taget og kan ændres efter behov for at beskytte de medarbejdere, der vender tilbage til arbejdet, samt de leverandører og samarbejdspartnere, de interagerer med.

VELUX Gruppen vil fortsat monitorere udviklingen af COVID-19 og den deraf følgende indvirkning på salg og levering og vil træffe yderligere foranstaltninger i overensstemmelse hermed. Vores medarbejderes sundhed er fortsat højt prioriteret, ligesom vores samfundsmæssige pligt til at hjælpe med at forhindre spredningen af COVID-19 virussen er det, alt i mens vi sikrer leveringen af ovenlysprodukter til vores kunder.

Læs om VELUX Gruppens COVID-19 forebyggende initiativer og foranstaltninger her.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget for mennesker over hele verdenen. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage, gardiner og solafskærmning, rulleskodder og smart home-produkter. Vores produkter bidrager til et sundt og bæredygtigt indeklima ifm. arbejde og uddannelse, fritid og fornøjelse. VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 11.000 medarbejdere.

VELUX Gruppen ejes af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. I 2019 omsatte VKR Holding for 21.6 mia. kr. og VELUX Foundations donerede 1.335 mia. kr. til forskning, miljø, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Find mere information på www.velux.com.