Juli

Ovenlys gjorde typesommerhuset perfekt

Lars Gejlager og Jan Broddes helårsbolig er moderne, men som mange af byens gamle lejligheder hverken særlig lys eller rummelig.

I takt med at danskerne har fået mere ferie, egen bil og appetit på det aktive fritidsliv har sommerhuset ændret funktion. Tidligere var det sommerens fristed, fordringsløst indrettet til nattens søvn eller en kølig pause, når solen stød højest på himlen. Det vågne ferieliv udspillede sig udendørs i haven og ved vandet. Sommerhuset er blevet til en fritidsbolig, hvor familien tilbringer tid året rundt.

Mange sommerhuse lever derfor ikke længere op til de krav, som danskerne stiller til deres sommerbolig, der i kvalitet og størrelse ofte skal være på højde med helårsboligen. Samtidig skal boligen integreres optimalt med den omkringliggende natur, som ofte spiller en væsentlig rolle for familiens fritidsliv. Og det stiller særlige krav til udnyttelsen af dagslyset inden døre.

Lars Gejlager og Jan Brodde måtte også hurtigt erkende, at søgningen efter det perfekte sommerhus var svær, fordi langt de fleste sommerhuse i deres prisklasse var små og meget mørke. Parret besluttede derfor at bygge selv. En dejlig grund blev fundet på Orø i Isefjorden nær Holbæk, og dernæst besluttede parret sig hurtigt for et typehus, der imidlertid skulle suppleres med ovenlysvinduer, så dagslyset kom helt ind i sommerhuset.

- Der er ingen tvivl om, at ovenlysvinduerne gør sommerhuset helt perfekt. Da vi fik lagt tag på huset, så dækkede de hullerne til ovenlysvinduerne, og her kunne vi ved selvsyn opleve, hvordan sommerhuset ville have været uden de ekstra vinduer. Det var en kæmpe forskel – og det er egentligt et tilfælde, at vi så, hvor stor forskellen egentlig er. Så vi er rigtig glade for, at vi på forhånd fik tænkt en dagslysløsning ind i vores nye sommerhus, fortæller Lars Gejlager.

Typehusfirmaet foreslog, at ovenlysvinduerne skulle placeres vestvendt, så de kunne få eftermiddags- og aftensolen ind i huset, men for en sikkerheds skyld tog Lars Gejlager også VELUX med på råd inden beslutningen blev truffet. Her frarådede man den vestvendte placering på grund af solens varmepåvirkning. I stedet blev placeringen østvendt lige over køkkenet, hvorved udluftningen fra madlavning samtidig blev nem.

Derudover foreslog VELUX, at også boligens entré blev udstyret med et ovenlysvindue. Entréen er det første sted, som både husets ejere og gæster oplever – og derfor er det vigtigt, at man også her mødes med masser af dagslys. Samtidig skaber ovenlysvinduet i entréen spændende lysvirkninger og kontraster, der præger hele boligen. Og ovenlysvinduet i entréen har gjort en stor forskel, som Lars Gejlager og Jan Brodde ikke selv kunne have forudset. Husets gæster bemærker ofte hvor lyst og behageligt, det er at komme på besøg – og hvor velkommen, de føler sig i det nye sommerhus på Orø.

Få meget mere at vide
På VELUX hjemmeside www.velux.dk kan blive inspireret og læse mere om de forskellige muligheder for ovenlys i sommerhuset.

Om VELUX
VELUX skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX, der har produktionsselskaber i 10 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, er globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 9.000 medarbejdere, heraf ca. 3.000 i Danmark. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S. VKR Holding A/S er et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

Publiceret d. 8.7.2008

For mere information kontakt venligst:
Carsten Røjgaard, direktør
www.velux.dk

Orø køkken – det nye sommerhus blev først perfekt da typehuset blev suppleret med ovenlysvinduer fra VELUX.

Download i stor format

Orø entre Download i stor format