Nyt VELUX ovenlysvindue vinder designpris

Den nye generation af fjernbetjente ovenlysvinduer fra VELUX Gruppen er ved uddelingen af Ingeniørens Produktpris 2012 blevet tildelt designprisen...

... blandt andet fordi VELUX INTEGRA® ovenlysvindue giver et større lysindfald og også bidrager positivt til boligens energiregnskab.

VELUX INTEGRA® består af et elektrisk ovenlysvindue og en kontrolenhed, der bruges til at betjene vinduet og en tilhørende solafskærmning med. Kontrolenheden er udstyret med forudindstillede vejrdata, hvilket gør det muligt at styre vinduet automatisk i forhold til vejret og dermed optimere boligens energiforbrug og indeklima. I hverdagen betyder det, at man via kontrolenheden automatisk kan optimere varmeindtaget og isoleringsevnen i fyringssæsonen og omvendt minimere varmeindtaget og undgå overophedning om sommeren.

I udviklingsprocessen er der lagt vægt på at optimere både designet, teknologien og brugervenligheden i den samlede løsning, hvilket også afspejler sig i dommerkomiteens udta-lelse:

”VELUX INTEGRA® vinder designprisen, fordi det er en nænsom og samtidig nutidig opdatering af det kendte VELUX produkt GGL ovenlysvindue. (…) Vinduet er blevet intelligent med bl.a. indbygget regnsensor og en række klimaoptimeringer, der nu gør ovenlysvinduet til mere end et lysindfald, det bliver også en aktiv part i boligens energiregnskab og giver husets beboere en aktiv medspiller i automatisk og styret luftcirkulation.”

Anerkendelsen vækker glæde hos VELUX Danmark:

”Vi begyndte året med at introducere vores nye generation af ovenlysvinduer, og nu kan vi slutte året af med at modtage en flot pris for produktets intelligente design. Det er et skulderklap til de mange involverede parter, og derudover sender designprisen også et vigtigt signal om, at selv på velkendte produkter som vores ovenlysvinduer står udviklingen bestemt ikke stille,” siger Jesper Salskov Jensen, direktør for VELUX Danmark A/S og fortsætter:

”Det er glædeligt, at dommerkomiteen lægger vægt på, hvordan VELUX INTEGRA® bidrager til boligens energiregnskab og forbedring af indeklimaet og herunder også den naturlige ventilation, da det har været hjørnestene for os i forbindelse med tilblivelsen af den nye ovenlysgeneration.”

Udviklingen af VELUX INTEGRA® er foregået hos VELUX Gruppens udviklingsafdelinger i Østbirk ved Horsens og i hovedkvarteret i Hørsholm. Den nye fjernbetjente serie af intelligente ovenlysvinduer kom på markedet i Skandinavien i foråret 2012 og vil i løbet af de kommende år komme på markedet i resten af Europa.

Download foto i stor størrelse

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produkt-porteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.

Pressemateriale på VELUX Media Center
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Center på press.velux.com. Klik her for at modtage VELUX Nyheder.

Følg os på twitter.com/velux og facebook.com/velux

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til
Breeltevej 18