August

Nyt VELUX ovenlysvindue letter monteringen

Den nye generation af VELUX INTEGRA® ovenlysvinduer sætter nye standarder for energieffektivitet og komfort, som giver markante forbedringer for boligejeren.

Men udviklingen af det nye ovenlysvindue har også været centreret om installationsprocessen for at sikre, at montøren nemt kan overdrage produktet, så det er klar til brug og let for kunden at forstå.

Et større dagslysindfald, en højere energieffektivitet og øget brugervenlighed var i fokus, da fremtidens ovenlysvindue skulle udvikles. Resultatet er den nye generation af intelligente VELUX INTEGRA® ovenlysvinduer, som samtidig giver mulighed for automatisk styring af udvendige markiser og rulleskodder samt indvendig solafskærmning og ventilation – og den nye udgave har optimeret motorlyd, så den er mere støjsvag.

VELUX INTEGRA® ovenlysvinduer er fjernbetjente og bliver leveret med en ny kontrolenhed, som giver kontrol over boligens dagslys og ventilation. Kontrolenheden er forbedret, så den er nemmere for både montør og bruger. Når vinduerne er installeret og tilsluttet strøm, tænder man for kontrolenheden. Enheden beder dig vælge sprog, så du får alle tekster på skærmen vist på dansk og efterfølgende spørger den, om du vil registrere f. eks. tilbehørsprodukter eller andre ovenlysvinduer. Efter en kort søgning, registrerer den nye enheder, som tilsluttes kontrolenheden - og så er vinduet klar til brug.

- Med den nye kontrolenhed er det nemt for montøren at gøre det hele klar for kunden med en basisopsætning. Når installationen er gennemført, kan man let vise kunden, hvordan enheden virker, og hvordan man får mest muligt ud af ovenlysvinduerne ved at bruge de prædefinerede ventilationsprogrammer til hurtig og bekvem ventilation. Og man kan også roligt overlade kontrollen til boligejeren, for den nye brugervenlige touch-skærm og den intuitive, ikonbaserede brugerflade er uhyre enkel at betjene, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark.

Udviklingsfasen har desuden været koncentreret om at forbedre monteringsprocessen for håndværkere. Blandt andet er regnsensoren monteret fra fabrikkens side, og ledningen er ført gennem toppen af rammen og BDX-isoleringen, hvilket gør indbygningen af elektriske tilbehørsprodukter markant nemmere.

- Det er vigtigt, at monteringsprocessen går så nemt som muligt, og derfor har vi gjort den lettere ved at erstatte skruer med en ny klik-mekanisme til sidestykkerne. Udover at det har gjort monteringen nemmere og hurtigere, nedsætter det også risikoen for fejlmonteringer, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Produkt med høj kvalitet
Når ovenlysvinduet er monteret og kontrolenheden installeret, afleverer man et produkt af høj kvalitet til kunden. Udover en øget mængde dagslys i boligen kan boligejeren nemmere holde huset i optimal indeklima-balance med den nye fjernkontrol, som både har et attraktivt design, er enklere og hurtigere at betjene og giver mulighed for at lave personlig programmering eller udnytte eksisterende programmer.

- De foruddefinerede energi- og ventilationsprogrammer på den nye kontrolenhed til VELUX INTEGRA® ovenlysvinduer gør det nemt at opnå det rette indeklima, som gør boligen behagelig at opholde sig i uanset årstid og tidspunkt på dagen. Optimal udnyttelse af sol og luft kombineret med vinduets forbedrede isoleringsevne giver samtidig en markant bedre energieffektivitet, som kan mærkes på energiforbruget, fortæller Jesper Salskov Jensen.

Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer har smallere karme og rammer, hvilket både giver designet et lettere udtryk og et større dags-lysindfald på op til 18 %. Det forøgede rudeareal bidrager til to ting. For det første forbedres energieffektiviteten ved det nye ovenlysvindue, som ikke alene er bedre isoleret, men også langt bedre udnytter den gratis varme, solen giver i de kolde perioder. Den forbedrede energibalance på +22 kW pr. m2 fremtidssikrer vinduet, da de nuværende lovkrav kræver en energibalance på -10 KW pr. m2 og 2020-kravene i dansk lovgivning +10 kW pr. m2 for ovenlysvinduer. For det andet reducerer den større mængde dagslys behovet for elektrisk lys, hvilket både er energibesparende og forbedrer trivslen for de mennesker, der bor i bygningerne.

Mere information

Download foto i stor størrelse

Det nye energieffektive VELUX INTEGRA® ovenlysvindue er nemmere, smartere og sikrere at montere. Den nye medfølgende kontrolenhed gør det nemmere og hurtigere at betjene VELUX INTEGRA® produkter og dermed styre luft og dagslys i boligen. Kontrolenheden har et enkelt design og en brugervenlig touchskærm.

Breeltevej 18
velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.