Ny undersøgelse: Danskerne længes efter mere natur i hverdagen

Oversigt

Vi bruger i stigende grad vores tid indenfor, og det kommer til udtryk i en ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov. Den viser nemlig, at danskerne i den grad længes efter at bruge mere tid omgivet af lys og frisk luft. Derfor er det vigtigt, at vi finder på måder at få naturen tilbage ind i vores liv.

Vi har aldrig været længere væk fra naturen, og samtidig har naturen aldrig trukket så meget i os som nu. En ny omnibus fra YouGov, foretaget for VELUX for at afdække danskernes forhold til naturen, viser, at et stort flertal af danskerne savner kontakt med naturen i deres hverdag.

Vi bor i stigende grad i byerne, og 53 % af danskerne bruger i gennemsnit ikke mere end en time i naturen om dagen. Men i undersøgelsen svarer 85 % af de adspurgte danskere, at de længes efter naturen i dagligdagen. Undersøgelsen, som også er lavet globalt, viser samtidig, at 77 % af danskerne mener, at de brugte mere tid i naturen som barn, end nutidens børn gør i dag. Det indikerer, at vi i stigende grad bør forholde os til, hvordan vi udfolder vores liv indendørs, så det er godt for vores sundhed og velbefindende.

At nogle mennesker ikke engang bruger en time om dagen udendørs bekymrer os, specielt når vi ved, at det at være i kontakt med naturen er gavnligt for folks overordnede trivsel,
siger Peter Foldbjerg, leder af VELUX Gruppens videnscenter for dagslys og indeklima hos VELUX.
Vi ved fra WHO, at vi bruger op til 90 % af vores liv indendørs og dermed er blevet en indendørs generation. Undersøgelsen viser, at folk globalt ønsker at få naturen mere tilbage i vores og dagligdag,
fortsætter han.

Natur kan reducere risiko for sygdomme

Forskning har bekræftet, hvordan det at opholde sig i naturen eller et naturligt miljø kan øge menneskers mentale sundhed.

Natur kan være med til at reducere risikoen for sygdomme såsom kronisk stress samt fremme følelsen af velvære,
forklarer professor i miljøpsykologi ved Uppsala Universitet, Terry Hartig, som har dokumenteret, hvordan eksponering for naturen kan have genoprettende virkninger, øge velvære og potentielt mindske stress.

En undersøgelse foretaget af det uafhængige forskningsinstitut RAND Europe på vegne af VELUX har også identificeret, at flere undersøgelser dokumenterer naturens positive effekt på mental sundhed og velvære.

6 ud af 10 danskere ønsker at omlægge deres daglige rutinerYouGov’s globale undersøgelse, som Danmark er med i, viser, udover ønsket om at bruge mere tid i naturen, at 61 % af danskerne mener, at de bør lave deres daglige rutiner og livsstil om, så de kan bruge mere tid i naturen.

Derudover mener henholdsvis 76 % og 80 % af danskerne, at adgang til natur, dagslys og frisk luft har en positiv effekt på deres fysiske og psykiske velvære.

Når danskerne er indenfor i deres hjem, kan lige omkring 2/3 godt lide at iagttage naturen og vejret samt se årstidernes skifte gennem deres vinduer. 61 % bringer naturen med indenfor i form af blomster eller planter, mens halvdelen af os nyder at åbne døre og vinduer for at få frisk luft ind i hjemmet.

At lukke naturligt lys og frisk luft ind i hjemmet er bare en af flere måder at genetablere vores forbindelse til naturen på. Men bekymrende nok vil den kommende generation sandsynligvis opleve endnu større afstand til naturen, medmindre vi foretager nogle ændringer i vores hverdag, og fx indretter vores hjem, så vi kan byde naturen indenfor,
siger dagslys-, energi- og indeklimaekspert Peter Foldbjerg.

Få tips til, hvordan du bringer naturen ind i din hverdag og bolig her: outsidein.velux.com

Om VELUX Danmark

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage.

Siden 2012 har VELUX designet, produceret og solgt præfabrikerede ovenlyssystemer til kommercielle bygninger: VELUX Modular Skylights (VMS). I dag beskæftiger den kommercielle division 270 medarbejdere med salg i 11 lande og produktion i Danmark og USA.

VELUX Gruppen arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 10.200 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Find mere information på www.velux.com.