Internationalt symposium tackler omfattende problemer i bygninger

Næste uge samles 300 af verdens førende dagslyseksperter for første gang i København.

Målet er at kortlægge, hvordan sollys kan udnyttes til at forandre den eksisterende bygningsmasse til bæredygtige og sunde bygninger i fremtiden.

At kaste et kritisk blik på fremtidens bygningsmasse har ifølge arrangørerne af VELUX Daylight Symposium aldrig været vigtigere. Derfor har de i næste uge samlet nogle af verdens førende eksperter inden for dagslysforskning, arkitektur og bygningskonstruktion for at diskutere emnet “ New eyes on existing buildings”.

“I gennemsnit bruger vi 90 % af vores tid indendørs, og 30 % af vores bygninger har et utilstrækkeligt indeklima med for lidt dagslys. Det kan have negative konsekvenser for vores helbred og resultere i depressionslignende symptomer,” forklarer Per Arnold Andersen, der er leder af VELUX Gruppens Videnscenter for Dagslys, Energi og Indeklima, og fortsætter:

“Vi ved samtidig, at vi om 20 år stadig vil bo i de samme bygninger som i dag, hvilket betyder, at vi bevæger os i en meget uheldig retning. Medmindre vi handler på vores viden og bliver mere bevidste om behovet for at forbedre vores bygninger – og det er netop det, vi håber at opnå med symposiet.”

Helbredsmæssige fordele ved mere dagslys i bygninger
Per Arnold Andersen er ikke alene med sine bekymringer. Richard Hobday, der er en af verdens førende eksperter inden for dagslysforskning, peger på, at dagslys giver en række sundhedsmæssige fordele, der i dag er overset.

“Bakterier, der er resistente over for medicin, influenzavirus og andre sygdomsfremkaldende organismer udgør en stadig større trussel mod os. Derfor er det vigtigt at huske, at dagslys kan beskytte os mod infektioner og andre helbredsmæssige problemer. Desværre er der en tendens til, at vi lukker mindre lys ind i bygninger i stedet for mere, hvilket efter min mening er et alvorligt problem, der påvirker vores generelle sundhed,” forklarer Richard Hobday, der bl.a. har skrevet boget ‘The Healing Sun: Sunlight and Health in the 21st Century’.

Sammen med de tre danskere Signe Kongebro fra Henning Larsen Architects, Kasper Guldager fra arkitektfirmaet 3XN og stadsarkitekt Tina Saaby fra Københavns Kommune er Richard Hobday blandt de mere end 20 internationale eksperter, der er inviteret til at holde et oplæg på VELUX Dagslyssymposiet den 15.-16. maj.

Behov for øget fokus på dagslys i Danmark
Det manglende dagslys og utilstrækkelige indeklima i vores nuværende bygninger er et internationalt problem, der også rammer danskerne.

”De fleste danskere er ikke klar over, at de ikke får dagslys nok i hverdagen, og at det kan have alvorlige konsekvenser for deres generelle helbred og velbefindende. En måde at bevidstgøre dem om det er bl.a. ved at informere om dagslysets betydning, og samtidig skærpe de lovmæssige krav til dagslys i vores bygninger. Hvordan vi lykkedes med det, er et af de vigtigste spørgsmål for os at besvare på symposiet,” siger Per Arnold Andersen.

VELUX Daylight Symposium 2013 afholdes på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i København den 15. og 16. maj 2013.

Det fulde program og detaljer kan findes på thedaylightsite.com.

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

Pressemateriale på VELUX Media Centre
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Centre på press.velux.com. Klik her for at modtage VELUX Nyheder.

Følg os på twitter.com/velux og facebook.com/velux

Thomas Overholt Hansen
Media Relations Manager