Juli

International VELUX Award 2016: 10 regionale vindere udvalgt

Oversigt

To danske projekter imponerede den internationale jury og blev udvalgt som regionale vindere i de to kategorier - henholdsvis "Daylight Investigations" og "Daylight in Buildings".

International VELUX Award 2016 udfordrer arkitektstuderende til at vise deres forståelse for dagslys som kilde til energi, lys og liv.

Tidligere på ugen var den internationale jury samlet i København i to dage. Her blev 10 inspirerende dagslysprojekter udvalgt som regionale vindere. Til november findes de to endelige vindere ved World Architecture Festival 2016.

De 10 regionale vindere viste et højt niveau i undersøgelsen og forståelsen af, hvordan dagslys er afgørende for arkitekturen, og hvordan dagslyset kan skabe rum. De integrerede kreative dagslysløsninger i byen og i tætbebyggede områder, og de udviste ansvarlighed for naturen og den sociale interaktion. De arbejdede med flere aspekter i projekterne – fra spiritualitet og til hvordan dagslys kan gøres håndgribelig for blinde mennesker.

Vi ønsker, at de studerende skal eksperimentere og se på alle aspekter af dagslys. Og vi overraskes hver gang, fordi de rent faktisk søger efter nye relationer med dagslys – gennem nysgerrighed, eksperimenter, modelbygning og innovation,
siger Per Arnold Andersen, Head of International VELUX Award

De fem regionale vindere af "Daylight in Buildings":

Afrika: "Shelter.Light" af Fatai Osundiji og Emmanuel Ayoloto, Lagos, Nigeria
Syd- og Nordamerika: "No parking... Let there be light" af Enzo Piero Vergara Vaccia, Chile
Asien og Oceanien: "Redistribution of Light" af Kwang Hoon Lee, Hyuk Sung Kwon og Yu Min Park, Seoul, Sydkorea
Østeuropa og Mellemøsten: "Light Scattering Window" af Kamil Głowacki, Marta Sowińska og Łukasz Gąska, Poznań, Polen
Vesteuropa: "Ceremonial Room Copenhagen" af Eskild Pedersen, København, Danmark

De fem regionale vindere af "Daylight Investigations":

Afrika: "Light and Shadow" af Ahmed Zorgui og Ala Eddin Noumi, Kasserine, Tunesien
Syd- og Nordamerika: "Automated Blind Study" af Amir Nezamdoost, Alen Mahic og Malak Modaresnezhad, Boise, USA
Asian og Oceanien: "Light for the blind" af Jiawen Li, Chenlu Wang, Jiebei Yang, Guiqiang Yao og Lushan Yao, Hhangzhou, Kina
Østeuropa og Mellemøsten: "A quenchless light" af Anna Andronova
Vesteuropa: "Hammershøi's Grammar" af Nicholas Shurey, København, Danmark

Med næsten 600 indsendte projekter fra 57 lande viste fremtidens førende arkitekter stor kreativitet over temaet dagslys. De regionale vindere af International VELUX Award 2016 præsenterer deres projekter i konkurrencen om to overordnede priser ved World Architecture Festival i Berlin den 18. november 2016. På iva.velux.com vil der være mulighed for at overvære seancen via livestreaming.

Jury mødtes i København

Juryen til International VELUX Award 2016 består af Omar Gandhi, Christine Murray, Zbigniew Reszka, Francesco Veenstra og Per Arnold Andersen. De mødtes 27.-28. juni i København for at gennemgå de indsendte projekter. Ved udgangen af dag 2 blev de enige om de 10 regionale vindere.

Vi er virkelig inspireret af de dagslys-drevne udforskninger af studerende fra hele verden. Prisen skal animere de studerende til at arbejde med dagslys, og dette års deltagende projekter viser stor indsigt i de sociale, sociologiske og miljømæssige dimensioner af dagslys,
siger Per Arnold Andersen, Head of International VELUX Award

Morgendagens lys

Det overordnede tema for International VELUX Award 2016 er “Light of Tomorrow”. Prisen ønsker at inspirere arkitektstuderende til at overveje brugen af sollys og dagslys som de vigtigste kilder til energi og lys, og til at sikre sundhed og velvære for mennesker, der bor og arbejder i bygninger.

Læs mere om International VELUX Award 2016 på iva.velux.com/

Vi sælger og markedsfører VELUX produkter i Danmark og på de nordatlantiske markeder. Alle produkter forhandles hovedsageligt igennem tømmerhandlere, byggemarkeder, samt gardin- og farvehandlere. VELUX Danmark A/S er et selvstændigt aktieselskab under VELUX Gruppen og beskæftiger i dag ca. 50 medarbejdere.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.