International VELUX Award 2014 - der er åbent for tilmelding nu!

Dagslys i tætte byområder. Dagslys og bæredygtighed. Hvordan transporteres og opbevares dagslys? Dagslys, vand og vind. Tilbage til det fundamentale omkring dagslys i arkitekturen.

Dagslys, sundhed og komfort. Konceptuelle eksperimenter, poetisk tænkning og smukke refleksioner. Gang på gang er juryerne for IVA, International VELUX Award blevet imponeret over de fremtidige generationer af arkitekters eksperimenterende tanker og innovative kraft. Den 2. september åbner IVA, International VELUX Award endnu en gang for at udfordre nye studerende på morgendagens lys – ”light of tomorrow”.

IVA, International VELUX Award, fejrer sit 10 års jubilæum og opfordrer alle verdens arkitektstuderende til at undersøge og udforske dagslysets relation til arkitekturen i det videst mulige perspektiv: Et emne, der altid vil have international relevans, hvis man skal dømme efter de mere end 3.000 indsendte forslag, der er blevet indsendt til tidligere IVA konkurrencer. Alene i 2012 udgaven udvalgte juryen vinderne blandt 983 forslag fra 59 lande.

- Jeg synes, bredden i temaer var utroligt kraftfuld, spørgsmål omkring lys i så mange forskellige sammenhænge, lysets rolle i vandet, lys i sand, lys i minder, lys i de nyeste teknologier, og forankret teknik i relation til den måde vi forstår lys. Jeg synes, antallet af indsendte forslag er et udtryk for konkurrencens store succes som et internationalt forum, der stiller spørgsmål og udforsker innovative fremgangsmåder og vigtige forhold. Lys er fundamentalt for alle og tidløst på mange måder, sagde juryformand Brigitte Shim, da juryen for 2012 konkurrencen havde udvalgt de kinesiske studerende Bo Li og Ge fra ETHZ i Schweiz som vindere med deres projekt ”Resonance memory”.

I 2012 delte 14 vindende hold og deres undervisere den samlede pengepræmie på 30.000 euro. Siden IVA blev etableret i 2004, har konkurrencen modtaget mere end 10.000 registreringer og over 3.000 indsendte forslag. 66 prisvindere og hædrende omtaler er det blevet til, og alle projekterne kan findes her.

International jury vil bedømme de hundredvis af indsendte forslag
Medlemmerne i IVA juryen repræsenterer den globale cirkel af praktiserende og undervisende arkitekter. Diversitet er nøgleordet i sammensætningen af juryen for at opnå en balance imellem forskellige arbejdsområder, alder, køn og geografi. Indtil nu har juryen bestået af kendte arkitekter fra alle verdenhjørner; Glenn Murcutt (Australien), Hani Rashid (USA), Kengo Kuma (Japan), Nathalie de Vries (Holland), Magda Mostafa (Ægypten), Per Olaf Fjeldd (Norge) og Brigitte Shim (Canada), blot for at nævne nogle få af de berømte jurymedlemmer fra tidligere konkurrencer.

Juryen til IVA, International VELUX Award 2014 konkurrencen bliver i øjeblikket sammensat, og der garanters en bred international repræsentation for at matche den enorme variation i de mange hundrede forslag, som forventes indsendt.

- Vi ønsker at give de studerende mulighed for at eksperimentere og arbejde frit med det altid relevante og eviggyldige emne - dagslys i arkitekturen. Når vi ser de tusindvis af forslag, som vi har modtaget i de forrige fem konkurrencer igennem, ser vi tydeligt, at temaet ”light of tomorrow” har inspireret de studerende til at tænke på fremtiden, og stille spørgsmål, eksperimentere og udforske. Som en virksomhed, der tilbyder dagslysløsninger, er det vigtigt for os at opleve al denne inspirerende tænkning og at have en tæt dialog med de fremtidige generationer af arkitekter, siger Per Arnold Andersen, arkitekt og leder af VELUX Gruppens videnscenter for Dagslys, Energi og Indeklima.

De studerende skal registrere sig for at kunne deltage i konkurrencen. Registreringen foregår på iva.velux.com fra den 2. september 2013 til den 3. marts 2014. Deadline for indsendelse af projekter er den 2. maj 2014.

Konkurrencebeskrivelse og detaljeret information om registrering og deltagelse findes på iva.velux.com

Konkurrencen bliver organiseret i samarbejde med the International Union of Architects (UIA) og the European Association for Architectural Education (EAAE).

Førstepræmien gik i 2012 til Bo Li and Ge Men
Download i høj opløsning

Find mere information

iva.velux.com og på facebook.com/InternationalVELUXaward