August

International VELUX Award 2012: Vinderne er fundet

Juryen for International VELUX Award 2012 for arkitektstuderende har vurderet de 986 indkomne projekter og udvalgt vinderne. Juryen vedtog enstemmigt at uddele en 1. plads, en 2. plads, en 3. plads samt give ti projekter hædrende omtale.

​- Det har været en sand fornøjelse for os jurymedlemmer at gennemgå projekterne. Det fremgår meget tydeligt, at de studerende har bestræbt sig på at formidle deres ideer i tekst og billeder. Der er virkelig lagt mange tanker og hårdt arbejde i disse projekter; de studerende er i stand til ikke blot at formidle en konceptuel ide, men også den tekniske udvikling af ideen. Det er overvældende, men også meget imponerende, hvad de studerende har præsenteret os for med deres projekter, sagde Brigitte Shim, formand for juryen.

Video med juryens reaktioner

I alt blev der indsendt 986 projekter til årets International VELUX Award. 983 af de indsendte projekter opfyldte kravene til filformat og specifikationer, og de var alle gjort tilgængelige for juryen i digitalt format. Den første dag gennemgik jurymedlemmerne alle 983 projekter et for et, og derefter valgte de i fællesskab 170 projekter ud til yderligere drøftelse. Listen blev så skåret ned til 45 og senere til 25 projekter, og blandt disse fandt juryen frem til vinderne og de projekter, som skulle have hædrende omtale.

- Det var fantastisk at se den præcision, der var lagt for dagen. På et enkelt ark var de studerende i stand til at præsentere deres ide uden nogen form for unødig forklaring. Vi blev præsenteret for en masse fantastiske løsninger og resultater og stor variation i omstændigheder og stemninger. Efter min mening er de indsendte projekter simpelthen bemærkelsesværdige, sagde Peter Stutchbury, medlem af juryen og medstifter og partner i Peter Stutchbury Architecture.

Ved mødets begyndelse blev Brigitte Shim, professor ved University of Toronto og direktør for Shim-Sutcliffe Architects, valgt til formand. De øvrige medlemmer af juryen er Peter Stutchbury fra Australien, direktør for Peter Stutchbury Architecture, Juan Miró fra USA, professor ved University of Texas og direktør for Miró Rivera Architects, samt Per Arnold Andersen, arkitekt og leder af afdelingen Daylight, Energy and Indoor Climate i VELUX Gruppen.

Alle vindere har fået direkte besked, men navnene offentliggøres først ved prisoverrækkelsen i Porto den 4. oktober.

Juryen diskuterer indgående projekterne. Fra venstre Juan Miró, USA, Brigitte Shim, Canada, Peter Strutshbury, Australien og Per Arnold Andersen, Danmark.
Download foto i stor størrelse

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

The Newsmarket
Du kan finde videoer af broadcastkvalitet fra VELUX Gruppen på The Newsmarket her.

Førstegangsbrugere af The NewsMarket kan registrere sig på sitet. Har du spørgsmål til brugen af The NewsMarket, e-mail venligst journalisthelp@thenewsmarket.com.