“Indoor Generation”-film går viralt

Oversigt

Med tæt på 600.000 delinger og over 44 millioner visninger har filmen om os, “Indendørsgenerationen", taget internettet med storm. Den viser, hvordan vi udsætter os selv for alvorlige sundhedsrisici ved at opholde os indenfor næsten hvert minut af vores liv.

Den tre minutter lange video har skabt massiv debat på de sociale medier. Hundredtusinder af mennesker diskuterer de sundhedsmæssige risici, man udsætter sig selv for ved at være indenfor i 90 procent af døgnets 24 timer.

Debatten går på de alarmerende misforståelser om livet indenfor og berører blandt andet, at:

• Indeluften kan være op til fem gange mere forurenet end udeluften
  • Når man bor i fugtige og usunde hjem, øges risikoen for astma med 40%
  • Mangel på dagslys kan gøre os kede af det og føre til depression
  • Dagslys kan øge børns indlæring med op til 15 %
  • Børneværelser er ofte det mest forurenede rum i boligen

Filmens lancering den 15. maj faldt sammen med udgivelsen af rapporten ”The Indoor Generation” fra YouGov og VELUX Gruppen. Undersøgelsen, der går på tværs af 14 lande, fandt en overvældende mismatch mellem den måde, vi tror, vi lever vores liv og den måde, vi faktisk gør.

Læs mere på velux.dk/indoorgeneration

Kilder
  • Mennesker bruger op til 90 procent af deres tid indendørs (WHO Europe 2013 rapport, US Environmental Protection Agency)
  • Indendørs luft kan være op til fem gange mere forurenet end udendørs luft (EPA, Arhus University, CBST)
  • At bo i fugtige og mugne hjem kan øge risikoen for astma med 40 procent (IBP Fraunhofer)
  • Børneværelser kan være de mest forurenede rum i huset (Danmarks Byggeforskningsinstitut / Dansk Øko-Råd / Københavns Universitet)

Om YouGov-undersøgelsen

Data blev indsamlet via YouGov i marts og april 2018 blandt 16.000 boligejere på tværs af Nordeuropa og Nordamerika i følgende lande: Storbritannien, USA, Canada, Danmark, Tyskland, Frankrig, Belgien, Holland, Tjekkiet, Slovakiet, Italien, Østrig, Schweiz og Spanien.

I over 75 år har VELUX Gruppen skabt bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen omfatter ovenlysvinduer og -moduler til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen gardiner og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og intelligente produkter til fjernbetjening. Disse produkter er med til at sikre et sundt og bæredygtigt indeklima i forbindelse med arbejde og indlæring, leg og fornøjelse. Vi arbejder globalt med salgs- og produktionsaktiviteter i mere end 40 lande og beskæftiger omkring 9.500 medarbejdere på verdensplan. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab.