August

Frisk luft forandrede Endrupskolen

På Endrupskolen i Fredensborg har man taget det første vigtige skridt imod klasselokaler med en sundere luftkvalitet.

Som et forsøg fik skolen i 2011 installeret ovenlysvinduer, der automatisk lufter ud, i de to klasselokaler, der anvendes af skolens børnehaveklasser.​

- Udover en øget mængde dagslys har den systematiske naturlige udluftning medført, at det i dag er en helt anderledes behagelig og friskere oplevelse at være i lokalerne, forklarer Finn Drabe, skoleinspektør for Endrupskolen og fortsætter:

- Vi har kun hørt gode ting fra børnehaveklasselærerne, der fortæller, at de forbedrede forhold har haft en positiv indvirkning på både indeklima og undervisning.

Endrupskolens oplevelser med den forbedrede luftkvalitet har medført, at skolen overvejer at installere lignende løsninger over resten af skolen.

- Lige nu tester vi systemet, og hvis de gode erfaringer holder gennem et helt år med forskellige vejrforhold, er det meningen, at resten af skolen på sigt skal moderniseres efter denne model, forklarer Finn Drabe.

Download foto i stor størrelse

Ghita Borring
Pressechef
VELUX Gruppen
E-mail: ghita.borring@VELUX.com

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget.

VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Læs mere på www.velux.com