Fremtidens bolig anno 2013

Oliekriserne i 70’erne fik danskerne til at bygge boliger med mindre vinduer, der holdt bedre på varmen, men samtidigt leverede mindre dagslys og skabte mørke boliger med ringe indeklima og komfort.

I dag bygges energieffektive boliger med et sundt og behageligt indeklima. Og med regeringens genindførelse af boligjob-ordningen åbnes igen op for energieffektive boligforbedringer med fokus på sundt indeklima og komfort. Der er god inspiration at hente på Byg og Bo-udstillingen, der netop nu er i gang.

Drømmen om parcelhuset lever stadig. Et hus, man kan gå hele vejen rundt om, familie med børn, kæledyr og bil og omgivelser, hvor det gode liv kan udspille sig med familie og venner. Selvom energieffektivitet allerede i 70’erne blev et højt prioriteret element i byggeriet i Danmark, er det stadig drømmen om det gode boligliv, der er mest fokus på.

- Energioptimering i 70’erne resulterede ofte i boliger med lavt til loftet og små vinduer, som var effektivt isoleret mod vind og vejr. Bivirkningen blev boliger med mindre dagslys, utilstrækkelig ventilation og dårligt indeklima, hvilket var både uinspirerende og dårligt for vores sundhed og trivsel. Heldigvis er der i dag større opmærksomhed på forholdet mellem gode daglysforhold, godt indeklima og sundhed, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Nye samfundstendenser ændrer kravene til vores bolig
Det er fortsat en enorm udfordring, og med endnu større aktualitet end i 70’erne, at reducere forbruget af fossile brændstoffer. Med regeringens genindførsel af boligjob-ordningen i Vækstplan DK er der igen åbnet for, at danskerne kan få tilskud til boligrenoveringer. Det betyder, at der gives fradrag til energieffektive boligforbedringer, der har fokus på sundt indeklima og komfort.

- Det er ligeså vigtigt for os mennesker, at boligen er bygget og indrettet på en måde, der giver os både et sundt indeklima og et inspirerende miljø, samtidig med at energieffektiviteten er i top. Fremtidens plus-energi og lavenergi huse skal kunne kombinere disse faktorer. VELUX ovenlysvinduer kan indgå som et aktivt element i lavenergihusenes energikoncept, og bidrage positivt til opvarmningen, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

VELUX ovenlysvinduer kan i sig selv give en forbedret energieffektivitet og et forbedret indeklima, men de spiller også en vigtig rolle, i samspil med investeringer i vedvarende energiløsninger. Vinduerne udnytter solens lys og bidrager med gratis opvarmningsenergi i form af solens stråler ind i boligen. Det er ren og vedvarende energi, der sammen med vinduernes optimerede mulighed for at udnytte naturlig ventilation, forbedrer bygningens bæredygtige profil.

Den grønne og sunde bolig skal også være personlig og unik
Efterspørgslen på den unikke bolig er stadig stigende, og fremtiden vil byde på udvikling af nye materialer, der har et stort fokus på bæredygtighed og design. Samtidigt vil moderne produktionsmetoder gøre det billigere og lettere at producere unikke løsninger.

På Byg og Bo-udstillingen, der i år kan besøges i Skovby uden for Århus, er der mulighed for at samle inspiration til renovering af boligen. Udstillingen viser fremtidens boliger og er dermed et godt sted at fange de kommende tendenser inden for danske boliger både hvad angår arkitektur og energieffektive løsninger. Boligudstillingen blev skudt i gang Skærtorsdag og fortsætter indtil den 27. oktober 2013.

Fremtidens bolig

Det er ikke længere nok, at vores boliger er energieffektive og har et sundt indeklima. Vi vil samtidig have en bolig med et personligt og unikt udtryk, og en boligindretning som matcher vores image og behov.

Download foto i høj opløsning
VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.

The Newsmarket
Du kan finde videoer af broadcastkvalitet fra VELUX Gruppen på The Newsmarket: thenewsmarket.com/Velux
Førstegangsbrugere af The NewsMarket kan registrere sig på sitet. Har du spørgsmål til brugen af The NewsMarket, e-mail venligst journalisthelp@thenewsmarket.com

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Breeltevej 18
velux.dk