Februar

Forårsfarver giver fornyet energi

Da familien Mark Nørholm i 2006 overtog og startede renoveringen af deres hus, var de bevidste om, at de inden for en kort årrække også skulle have udskiftet deres gamle utætte tag.

En stor og kedelig post i budgettet indtil familien fik tænkt ovenlysvinduer med i renoveringen. Med denne løsning fik de både en bedre energiprofil og en meget lysere og mere indbydende bolig til stor glæde for familien.

For et år siden besluttede familien Mark Nørholm, at det var på tide at udskifte boligens gamle eternittag. Taget var dårligt isoleret og utæt, og der var sorte fugtaftegninger i loftet. Udskiftningen virkede som en meget stor investering set i forhold til den oplevede glæde af et nyt tag. Og da ejendommens værdi ikke nødvendigvis ville stige på grund af en tagudskiftning alene, og dermed heller ikke med sikkerhed kunne finansieres, var denne post langt fra en velkommen udgift for familien.

Mere lys i boligen
Men da familien fik ideen om at benytte udskiftningen af taget til samtidig at få mere dagslys ind i boligen, blev det i stedet en investering, der i høj grad bidrog til en synlig forbedring af både bolig og indeklima. Huset er bygget på en skråning og er derfor i flere planer med en meget stor sydvendt tagflade. Boligens altdominerende rum består af et sammenhængende køkken-alrum og stue i to plan.

Løsningen blev tre højtsiddende VELUX ovenlysvinduer midt i taget i det store stue- og køkkenområde, hvor der tidligere var meget mørkt inderst i stuen samt ved spisebordet under taget, hvor facadevinduerne ikke bidrog med tilstrækkeligt lys og luft. Samtidig fik også gangareal og badeværelset ovenlys. Alt sammen for en begrænset merinvestering den øgede trivsel taget i betragtning.

- Ovenlysvinduerne har tilført vores bolig en fantastisk atmosfære af både dagslys og nye udsigter, frem for den mørke atmosfære, der tidligere prægede særligt den bagerste del af vores stue og området omkring vores spisebord. Det er de rum, vi opholder os mest i, så nu giver investeringen mening hver eneste dag, når vi for eksempel sidder ved spisebordet om morgenen og kigger ud på træerne eller slapper af om aftenen under nattehimlen foran vores pejs, siger Marie Mark Nørholm.

Både i badeværelse, køkken og stue er vinduerne fjernbetjente, så det er let at lufte ud efter madlavningen eller badet. Vinduerne kan samtidigt tidsindstilles, så familien får automatisk luftet ud, selvom de ikke er hjemme eller opholder sig i et andet rum. Og når den første regndråbe falder, så lukker vinduerne helt automatisk.

- Dagslys og adgangen til frisk luft har stor betydning for vores generelle sundhed og velvære. Det er derfor essentielt at have en bolig med et passende niveau af dagslys, så vi ikke bliver trætte og uoplagte. Og når håndværkerne samtidigt er i gang med at skifte eller renovere taget, som det er tilfældet her, så er investeringen sammenholdt med det gevaldige løft i boligens indeklima rigtigt godt givet ud, siger Jesper Salskov Jensen direktør i VELUX Danmark A/S.

Mere information:
På VELUX hjemmeside kan du læse mere om ovenlysløsninger og få inspiration til både nybyggeri og renovering, og samtidig finde information om et sundt indeklima. Desuden kan du finde information om den nye VELUX Experience App, hvor du har mulighed for at opleve forskellige VELUX ovenlysløsninger i dit eget rum og se effekten af dagslyset indenfor.

Familien Mark Nørholm fik en helt ny bolig, da de i forbindelse med udskiftningen af deres gamle tag besluttede at få etableret ovenlysvinduer i det nye. Vinduerne giver masser af lys og har gjort hele deres bolig meget mere lys og indbydende.

Download foto i stor størrelse

Kontaktperson:
Breeltevej 18
velux-dk@velux.com
velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com og veluxshop.dk.