August

Få mest muligt ud af dine ovenlysvinduer

God pleje og vedligeholdelse forlænger et ovenlysvindues levetid, så det kan være en god idé at efterse sine vinduer med jævne mellemrum. Med den online Vinduestest fra VELUX kan boligejere med ovenlysvinduer nu helt selv tjekke deres vinduers tilstand.

Har vinduet mangler, kan testen give et kvalificeret bud på de nødvendige forbedringer, om man selv kan udbedre manglerne eller bør få assistance fra en professionel – måske kan det betale sig at udskifte til en ny model.

Vindindtrængning, træk og kuldenedfald fra ovenlysvinduer er ikke ligefrem en boligejers drøm og kan være tegn på, at vinduet har brug for lidt opmærksomhed. Måske er pakningen revnet eller ventilationsklappen begyndt at være lidt stram, og så kan et serviceeftersyn være det, du som boligejer har brug for. Med VELUX Vinduestesten er det nu blevet nemt for boligejere selv at teste tilstanden på deres ovenlysvinduer.

”Det er en god idé at efterse sine vinduer jævnligt for at sikre, at vinduerne bidrager til et sundt indeklima uden unødvendigt energitab i boligen. Derfor har vi udviklet en online hjemmetest med en simpel vejledning til, hvordan man som boligejer selv kan give sine ovenlysvinduer et serviceeftersyn og tjekke vinduernes basale tilstand og isoleringsevne,” siger Jesper Salskov Jensen, direktør for VELUX Danmark A/S.

Et ovenlysvindue, der ikke slutter fuldstændig tæt, er både en komfortmæssig gene, fordi vind og kulde finder vej ind i boligen, men samtidig en stor energimæssig belastning for både miljøet og for husstandens samlede energiforbrug. Et VELUX ovenlysvindue er bygget til at holde i mange år, men med den rette pleje og vedligeholdelse er det muligt at forlænge ovenlysvinduernes levetid yderligere.

”Mange ovenlysvinduer er monteret i en tid, hvor der ikke blev talt om indeklima og bære-dygtighed. En del ældre ovenlysvinduer lever derfor ikke op til moderne standarder med vinduesløsninger, der kombinerer funktionalitet, design og energieffektivitet. Med enkelt vedligeholdelse og udskiftning af vitale dele på vinduet, kan man imidlertid let opgradere et ældre vindue og forlænge dets levetid,” siger Jesper Salskov Jensen.

Der er tre ting, der skal være i orden, for at et ovenlysvindue er fuldt funktionsdygtigt: Pakningerne er udviklet til at opnå vindtæthed, og derfor skal vinduets pakninger være elastiske for at slutte tæt til vinduets ramme og karm. Er pakningerne mere end 8 år gamle eller har de mistet deres smidighed, bør man som boligejer udskifte dem for at reducere varmetabet fra vinduet. Derudover skal karmen og rammen på vinduet flugte med hinanden, så der ikke dannes små sprækker, hvor vinden kan sive igennem. Endeligt må ruden naturligvis ikke være punkteret, fordi en punkteret rude ikke fungerer, som den skal.

VELUX Vinduestesten, som man finder på velux.dk under Service, giver en udførlig vejledning til, hvordan man selv kan udføre både paknings- og karmtest hjemme i boligen. Derudover kan testen give et kvalificeret bud på, hvilke eventuelle forbedringer det enkelte ovenlysvindue har brug for, og hvad det vil koste at opgradere et ovenlysvindue, så man som boligejer kan spare både energi og penge på varmeregningen.

Vedligeholdelse af VELUX ovenlysvindue

Jævnlige eftersyn af ovenlysvinduerne kan forlænge deres levetid betragteligt og opretholde det gode indeklima i boligen.

Download billede i større format

Få meget mere at vide

På VELUX hjemmeside under Service kan man selv udføre VELUX Vinduestesten.

For mere information kontakt venligst:
Hjemmeside: www.velux.dk

Om VELUX

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.