En duft af forår i boligen

Der er ikke længe til vinterens udgang og forårets solrige entré. Hvis den gode forårsluft skal inden døre, kræver det, at udluftning bliver en fast rutine i hverdagen.

​Alt der skal til for få foråret inden døre og et sundere indeklima er 5-10 minutters effektiv udluftning 3-4 gange dagligt. Og med VELUX INTEGRA® kan ovenlysvinduerne programmeres, så udluftningen sker automatisk.

Efter et vådt og ustadigt vintervejr med få chancer for sol, peger DMI nu på et mildt forår med temperaturer 1 til 2 grader over det normale. Vinteren lurer dog stadig, og derfor kan det virke ubehageligt, når al den kolde luft kommer ind i boligen. Det er imidlertid meget vigtigt at få åbnet vinduerne op flere gange dagligt, så den friske luft kan strømme ind.

- Vores helbred påvirkes af, hvor meget frisk luft vi tilfører hjemmet. Den varme og tætte luft inden døre kan give øget hovedpine, træthed og mangel på energi. Fordi danskerne i gennemsnit opholder sig 80-90 % af tiden indendørs, skal et sundere indeklima prioriteres højt. Man kan komme langt ved at skabe gennemtræk i boligen i kort tid af gangen, så luften skiftes ud, siger Mick Schou Rasmussen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Det er efterhånden en kendt sag, at frisk luft gavner vores helbred. Alligevel viser undersøgelser, at danskerne stadig glemmer at åbne vinduet dagligt. Indeklimaets kvalitet reguleres af alle vores aktiviteter inden døre. Når vi tænder stearinlys, tilbereder aftensmaden, tørrer tøj, tænder for radiatoren mm., stiger behovet for at få tilført ny ilt.

Udluftning helt af sig selv
Med foråret rundt om hjørnet, er det oplagt at ændre nogle rutiner i hjemmet, så udluftning bliver en vanesag. Udluftning skal ikke tage lang tid, faktisk anbefales det, at vinduerne i stedet åbnes hyppigt, gerne 3-4 gange dagligt i ca. 5-10 minutter ad gangen. Er rutinen svær at få ind under huden, kan VELUX INTEGRA® ovenlysvindue selv stå for udluftningen.

- Med VELUX INTEGRA® ovenlysvinduet behøver du ikke at huske på udluftningen, det sker automatisk med vinduets integrerede programmerbare styresystem. Hvis man for eksempel er på arbejde eller ferie, er det både godt for boligen og indeklimaet, at udluftningen sker automatisk. Ovenlysvinduet er et oplagt valg, hvis du vil sikre boligen et sundt indeklima, siger Mick Schou Rasmussen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Et usundt indeklima kan holdes fra døren med nogle få effektive tiltag. En god huskeregel, er at lufte ud, så snart man træder ind ad døren. Det er tit her, man bliver bekendt med luftkvaliteten i hjemmet, fordi man netop kommer ind udefra, og forskellen derfor er mere mærkbar. Ved at åbne vinduerne, når der for eksempel laves mad, undgår man samtidigt, at duften af mad bliver hængende i luften længe efter.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
Udluftning er en smal sag med VELUX INTEGRA® ovenlysløsninger. Indstil vinduet til at lufte ud, når du er ude fra hjemmet og kom hjem til en udluftet bolig. ​

Download foto i høj opløsning
VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysløsninger til både skrå og flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og produkter til fjernbetjening. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.450 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com

Pressemateriale på VELUX Media Centre
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Centre på press.velux.com. Klik her for at modtage VELUX Nyheder.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Mick Schou Rasmussen, direktør
Breeltevej 18