Marts

Den nye generation af ovenlysvinduer: mere lys - mere liv

VELUX Gruppen lancerer nu en ny generation af ovenlysvinduer, der sætter nye standarder for energibalance, dagslys og komfort.

“I udviklingen af den nye generation af VELUX ovenlysvinduer har vi haft fokus på at forbedre designet, få et større dagslysindfald, en højere energieffektivitet og øget brugervenlighed. Med disse forbedringer og uden at gå på kompromis med kvalitet og pris kan vi nu lancere fremtidens ovenlysvindue”, siger Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Mere dagslys giver bedre indeklima og energibalance
Dagslys er vigtigt for vores velbefindende og indlæringsevne. Derfor har VELUX Gruppen i årevis arbejdet på at forbedre produkternes dagslysindfald. Målet er at skabe et sundt indeklima med masser af frisk luft og dagslys. Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer har smallere karme og rammer, hvilket både giver designet et lettere udtryk og et større dags-lysindfald på op til 18%.

“Rudearealet er øget af to grunde. For det første ønskede vi at forbedre energieffektiviteten ved det nye ovenlysvindue, som ikke alene er bedre isoleret, men også langt bedre udnytter den gratis varme, solen giver i de kolde perioder – det giver en fremragende energibalance og energimæssig ydeevne. For det andet reducerer den større mængde dagslys behovet for elektrisk lys, hvilket både er energibesparende og forbedrer trivslen for de mennesker, der bor og arbejder i bygningerne,” forklarer Jesper Salskov Jensen.

Energibalance er forskellen mellem den gratis solvarme, der kommer ind gennem vinduet og vinduets varmetab. Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer er fremtidssikret, da de har en positiv energibalance på +22 kW pr. m2 for standardmodellen. Til sammenligning er de nuværende lovkrav en energibalance på -10 KW pr. m2 og 2020-kravene i dansk lovgivning +10 kW pr. m2 for ovenlysvinduer.

Intelligente løsninger i lækkert design
Den nye generation af VELUX ovenlysvindue fås i en intelligent udgave også kaldet VELUX INTEGRA. De intelligente løsninger muliggør en automatisk styring af udvendige markiser og rulleskoder, indvendig solafskærmning og ventilation. Det hele styres fra den nye VELUX INTEGRA kontrolenhed, som er blevet helt redesignet med fokus på både udseende og bru-gervenlighed, så det bliver enkelt at skabe et godt indeklima ved at varmebeskytte om sommeren, isolere om vinteren og ventilere hele året rundt.

Som en ekstra lille detalje er gribelisten på den nye generation af VELUX ovenlysvinduer designet af det danske designhus Jacob Jensen, som er kendt for sit enkle og rene industrielle design.

Mere komfort – samme velkendte VELUX kvalitet
En ting er dog stadig uforandret ved den nye generation af VELUX ovenlysvinduer - nemlig den strenge VELUX kvalitetskontrol. Kvalitetskontrollen sikrer, at det nye produkt lever op til de strenge krav til kvalitet og ydeevne, herunder energi, ventilation, støjreduktion, sikkerhed, holdbarhed og funktion.

“Vi er meget stolte af den nye generation af VELUX ovenlysvinduer, og vi ser frem til at in-troducere dem på det danske marked. Det er et fantastisk produkt, hvad angår funktion, energieffektivitet og design,” siger Jesper Salskov Jensen.

Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer sælges i Danmark fra 1. april 2012.

• Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer tilbyder en række forbedringer:
    Indvendigt og udvendigt design i verdensklasse med smallere karme og rammer, der giver op til 18 % mere dagslys.
  • Bedre isoleringsevne med VELUX ThermoTechnology. I Danmark har standardmodellen en U-værdi på 1,3 af hensyn til den samlede energibalance, der også tager højde for udnyttelsen af den passive solvarme.
  • Bedre energibalance, så den nu er +22 kW pr. m2 og dermed højere end 2020-kravene i Danmark.
  • Nye funktioner med INTEGRA® kontrolenhed med flere programmer.

Energibalance
Energibalance er en specifik værdi, der består af en række variabler for hvert ovenlysvindue og rudevariant. Energibalance er en metode til at vurdere vinduers energieffektivitet. Det er balancen mellem den solenergi, der kommer ind gennem vinduet, og det varmetab, der strømmer ud gennem vinduet. Hvis solenerginiveauet er højere end varmetabet, er vinduets energibalance positiv. I Danmark er det nuværende lovkrav en energibalance på -10 kW pr. m2, og i 2020 er det +10 kW pr. m2.

Sommersæsonen
Om sommeren bør energibalancen være så tæt på nul som muligt, så risikoen for overophedning reduceres, og man undgår at bruge fossile brændstoffer til afkøling. Ovenlysvinduer med de rette solafskærmningsprodukter forhindrer overophedning om sommeren.

Vintersæsonen
I fyringssæsonen bør energibalancen være større end nul og så høj som muligt for at reducere energitab og optimere udnyttelsen af passiv solenergi. Den nye generation af VELUX ovenlysvinduer har forbedret isoleringsevnei kraft af et nyudviklet højisolerende materiale – VELUX ThermoTechnology. Samtidig udnyttes passiv solenergi bedre på grund af en større rude med op til 18 % større dagslysindfald.

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.

Kontaktperson:
Breeltevej 18