Marts

Dagslyslampe vinder designpris

Et højst usædvanligt samarbejde mellem VELUX Gruppen og den internationalt anerkendte fortaler for Green Design, Ross Lovegrove, har vundet dette års eftertragtede red dot-pris ”best of the best” for sit nyskabende design.

Lystunnelen designet af Lovegrove er et moderne og enkelt nyt produkt, som spreder naturligt lys gennem taget til rum, der ellers oplyses med elektrisk lys, og den er et supplement til den almindelige VELUX lystunnel. Det nye design er en ny innovativ måde at bringe dagslys ind i bygninger på.

Red dot-prisen er et eftertragtet kvalitetsstempel overalt i verden. I år deltog 1.636 virksomheder fra 57 lande med i alt 4.252 anmeldte bidrag, som den internationale jury skulle bedømme. Vinderne vil blive fejret ved en storslået prisuddeling i juli.

VELUX Gruppen er meget glad for anerkendelsen, især da det er én af meget få gange, VELUX har samarbejdet med en ekstern designer. Men da virksomheden har fokus på at skabe bedre boligkomfort med dagslys og frisk luft gennem taget, var beslutningen om at gå sammen med Ross Lovegrove ligetil. VELUX Gruppens vision er at skabe bæredygtige boliger, der tager udgangspunkt i høj energieffektivitet, udnyttelse af solen som kilde til vedvarende energi og forbedring af indeklimaet.

”I VELUX bringer vi dagslys ind i menneskers liv. Vores lystunnelprodukter er en naturlig forlængelse af dette, og med Lovegroves nye prisvindende lystunnel giver vi vores kunder mulighed for at opleve og styre dagslyset på en helt ny måde. Lystunnelen, som er udviklet i et frugtbart samarbejde med Ross Lovegrove og hans team, er reelt en dagslyslampe, hvor solen fungerer som pære. Med den form for watt kan vores kunder bringe dagslys ind i deres hjem på en ny måde, og samtidig får de lidt af udendørsmiljøet med ind og kan nyde Ross Lovegroves verdensklassedesign,” fortæller Jesper Salskov Jensen, direktør VELUX Danmark.

Lovegrove er berømt for sit arbejde med nye materialer og for at anvende den allernyeste teknologi. Han er desuden fortaler for Green Design, dvs. miljøbevidst design. Det gælder også hans nyeste produkt, lystunnelen. Den nye lysspreder er et supplement til VELUX lystunnelerne og giver en smuk refleksion af lyset i rummet, samtidig med at beboerne kan justere lysets retning.

Ross Lovegrove fortæller: ”Jeg tror, der vil være bred anerkendelse af, at designet er stilrent og ægte. Selve lystunnelen er et pragtfuldt produkt med tidløse værdier, og mit design forsøger ganske enkelt at forstærke disse egenskaber på en elegant og universel måde.”

VELUX Gruppen lancerede første gang lystunneler i 2005 og er siden blevet markedsførende i Europa også på dette felt. VELUX lystunneler er særlig velegnet til steder, hvor det er uhensigtsmæssigt eller umuligt at installere ovenlysvinduer, og hvor elektrisk lys ellers ville være den eneste anden mulighed. Lystunneler leder naturligt lys ind i rummet til glæde og gavn for beboerne.

Lystunnelen designet af Lovegrove har allerede vundet en pris. Lystunnelen blev præsenteret på verdens største byggeudstilling i Paris, Batimat, i november 2009, hvor den vandt en medalje i designkonkurrencen. Formålet med prisen er at give anerkendelse til virksomheder, der har lanceret produkter, som er skabt i samarbejde med designere. VELUX Gruppen lancerer lystunnelen designet af Lovegrove i juni i år.

Lystunnel designet af Ross Lovegrove Lystunnel designet af Ross Lovegrove

Hent billede i større format

I samme serie til download:

Close-up af lystunnel

Designeren Ross Lovegrove Designeren Ross Lovegrove

Hent billede i større format

For mere information kontakt venligst:
www.velux.dk

Om VELUX

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.400 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.