Marts

Dagslyset vender tilbage

Efter vinterens mørke er dagslyset nu for alvor på vej tilbage. Det spirende forår kan med fordel udnyttes til at give gardiner og persienner et kritisk eftersyn. De mange designmuligheder til VELUX ovenlysvinduer gør det let at gøre boligen forårsklar.

Årstidernes skift ændrer både måden, vi lever på – og på vores behov for at skærme af for solen. De mange vintermåneder kalder mest på behovet for at holde kulde og mørke ude af boligen, men med forårets komme får vi også brug for at skærme af for en stærk og stadig lavtstående sol, der bringer liv, men også let blænder.

Derfor er det oplagt at bruge foråret og den fornyede energi til at overveje, om gardinerne trænger til at blive skiftet ud for altid eller blot midlertidigt. For eksempel kan de kompakte vintergardiner udskiftes med lette plisségardiner, der blot dæmper lyset og stadig tillader masser af forårslys at slippe ind til glæde for både vores humør, helbred og indeklima.

Smallere design
Blandt årets nyheder er et smallere skinnedesign, der dækker endnu mindre af vinduesfeltet og derfor lukker endnu mere dagslys og varme ind. Men det nye slanke design gemmer også på andre produktforbedringer. Således glider gardinerne lettere og mere lydløst, hvilket sikrer de nye gardiner en længere holdbarhed. De smalle skinner fås til manuelt betjente mørklægningsgardiner, persienner, plisségardiner og kombinerede løsninger.

Forårets lys og de varmere temperaturer får virketrangen frem i mange af os. Vi får lyst til at gøre rent, rydde op eller måske ligefrem flytte rundt i vores bolig. Går man så langt som at bytte rundt på rummenes funktion, kan man med fordel overveje også at skifte gardinerne. For eksempel stiller et kontor andre krav til lysindfaldet end et soveværelse – og en dagligstue igen andre krav end et børneværelse

– Nye gardiner er en nem vej til at give hjemmet en opfriskning. Og med de nye, slanke rammer, der monteres lige så nemt som de traditionelle, behøver det ikke at blive et stort indretningsprojekt at gøre boligen klar til sommerhalvåret. Det nye design slipper mere lys og dermed solvarme ind og har derfor også et godt energidesign, som med den rette solafskærmning også kan bidrage til at nedbringe energiforbruget, siger Carsten Røjgaard, administrerende direktør i VELUX.

Moderne boliger har ofte store glaspartier og multifunktionelle rum. Her skal dagslyset styres alt efter, hvad man bruger rummet til, men de rigtige gardiner kan også udnytte solens varme til at opvarme rummet om dagen og holde på den gratis varme om natten og derigennem reducere energiforbruget og forbedre indeklimaet. F. eks. kan man med det rette produkt og korrekte brug reducere varmetabet om vinteren med op til 21 procent.

Få meget mere at vide
På VELUX hjemmeside www.velux.dk og på www.veluxshop.dk kan man læse mere om de forskellige former for afskærmningsløsninger.

Om VELUX
VELUX skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX, der har produktionsselskaber i 10 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, er globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 9.000 medarbejdere, heraf ca. 3.000 i Danmark. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S. VKR Holding A/S er et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

For mere information kontakt venligst:
Carsten Røjgaard, direktør

www.velux.dk

VELUX solafskærmning

Det handler om at udnytte solens vedvarende energi – uden at gå på kompromis med funktion og indeklima. Med friske farver fra VELUX får børneværelset et helt nyt udtryk.

Download i stort format