Oktober

Dagslys til boligens mørke rum

Lyse og indbydende boliger er populære, men de fleste huse har ofte nogle mørke områder som eksempelvis gang og toilet, hvor det ikke er muligt at have vinduer.

VELUX lystunnel kan tilføre dagslys de steder i boligen, hvor facade- eller ovenlysvinduer ikke kan installeres. Og med VELUX lystunnelberegner er det nemt at få en forståelse af dagslysmængden, som lystunnelen kan bidrage med.

Mange boliger, især ældre 1-plans huse har mange mørke områder midt inde i huset, hvor der hverken er vinduer eller naturligt lysindfald. Det kan være gangarealet, kontorer og badeværelser, og rummene kan virke ugæstfrie, fordi det udelukkende er elektrisk lys, der skal oplyse rummet.

VELUX lystunnel kan bringe dagslys til de mørke og mest afsidesliggende rum i boligen, hvor facade- eller VELUX ovenlysvinduer vil blive for umulige på grund af boligens arkitektur, og hvor elektrisk lys normalt vil være den eneste mulighed. Samtidig er lystunnelen et energibesparende alternativ til elektrisk lys i løbet af dagen, og køber man en lystunnel med indbygget lyspære til aftenbrug, behøver man ikke andre lamper i for eksempel gangen.

- Mere en 12 % af alle enfamilieshuse med skrå eller flade tage i Europa har en tagkonstruktion, hvor ovenlysvinduer ikke kan indbygges, men hvor én eller flere lystunneler vil kunne føre mere dagslys inden døre. VELUX lystunnel kan bidrage med op til 14 gange så meget lys i et rum end en enkelt 60W elpære, takket være det højtreflekterende rør, som reflekterer 98 % af det dagslys, der trænger ind i tunnelen på taget, fortæller Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.

Dagslys har en positiv indflydelse på vores sundhed, produktivitet, indlæringsevne og vores generelle velbefindende. Maksimalt dagslys indenfor er en forudsætning, når man vil sikre et optimalt indeklima og et minimalt energiforbrug i overensstemmelse med fremtidens standarder. Men mange holder sig tilbage med investeringen i dagslysoptimering, da det er svært at forestille sig, hvordan resultatet bliver.

VELUX lystunnelberegner gør det nemt at beregne dagslysmængde
- Husejere med mørke områder i boligen kan nemt få en ide om mængden af dagslys, en VELUX lystunnel kan tilføre rummet. Lystunnelberegneren er et nyt webbaseret værktøj, som hurtigt giver dig en indikation af, hvor meget lys en VELUX lystunnel giver sammenlignet med en 60W pære, siger Jesper Salskov Jensen.

VELUX lystunnelberegner fungerer ved, at du indtaster geografisk lokation, størrelse og orientering i rummet samt hældningen på taget. Beregneren giver detaljer om den indfangede lysmængde, dagslysløsningen samt ekstra tilbehør. Du finder VELUX lystunnelberegner på velux.dk.

Mere information:
På velux.dk kan man læse mere om de forskellige løsninger VELUX Danmark tilbyder. VELUX lystunnel fås med både fast eller fleksibel rør, så det ikke er nødvendigt at flytte spær. Ovenlystunnellen fås i flere udgaver, herunder også i en særudgave designet af den internationalt anerkendte designer Ross Lovegrove.

Download i høj opløsning

En VELUX lystunnel kan føre dagslys ind i mørke badeværelser uden vinduer. På den måde kan der spares på energien, fordi elektrisk lys er unødvendigt, og man får samtidig et naturligt lys, når man står foran spejlet.

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter og produkter til fjernbetjening. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com

Pressemateriale på VELUX Media Centre
Se og download vores nyhedsvideoer, fotos og pressemateriale på VELUX Media Centre på press.velux.com. Klik her for at modtage VELUX Nyheder.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til:
Breeltevej 18
velux.dk