Brug vinduerne til at skabe julehygge

Julen nærmer sig, og det er tid til at pynte boligen med mos, kogler, lyskæder, gran og masser af stearinlys. Vi skal nemlig tage naturen med indenfor og bruge den til at skabe hygge og glæde i hjemmet til jul.

​Ønsker man ekstra stemning, kan vinduerne inddrages i udsmykningen. Vinduespartiet har nemlig stor betydning for det indtryk vi får, når vi træder ind i et rum.

Vinteren er for mange lang og mørk, men december kan føles som et lyspunkt, fordi vi fylder vores hjem med masser af lys og julepynt, der skaber en rar stemning. I år er julens farver præget af tidens trend, og hjemmet er den sikre base, hvor traditioner møder det moderne hvide udtryk. Vi finder ro i naturen og udsmykker vores julehjem med grene, kogler, mos og gran suppleret med farver som hvid, creme og grå evt. kombineret med den altid klassiske støvede røde.

Julen er også lysets fest, og vi forsøger at få så meget lys som muligt inden døre. Når vi taler om lys, har vinduerne stor betydning for boligen. I dagstimerne trækker vinduerne det specielle blålige vinterlys ind i vores stuer og giver et kig til himlens kølige nuance. Når dagslyset forsvinder i skumringen, er gardinerne med til at lukke mørket ude, og vi tænder stearinlys, brændeovn og lamper for at skabe en magisk stemning.

Vinduer kan skabe den rette julestemning

Vinduerne kan være med til at gøre boligen indbydende ved at skabe den helt rette julestemning. De kan bruges til silhuetter af snefnug eller guirlander, som børnene har lavet med vinterhimlen som baggrund. Eller de kan pyntes med glaskugler eller figurer i sølv, som giver en smuk spejling af dagslyset. Det er de små detaljer i boligens interiør, der kan skabe glæde og give fornyet energi.

En anden måde at bruge vinduerne i julepynten er at bruge gardiner i julefarver. Udover at lukke mørke og kulde ude, tilfører de indretningen farve og stemning. Lyse gardiner har desuden den fordel, at de reflekterer det kunstige lys inden døre, når de er trukket for. Hos VELUX finder man et inspirerende udvalg af gardiner til ovenlysvinduer i forskellige designs og materialer. Der er både naturlige nuancer, der kan skabe det lyse juleunivers, og de mere traditionelle julerøde farver, hvis man ønsker en klassisk juleudsmykning.

VELUX gardiner kan forbedre vinduets isoleringsevne med op til 34 %, så ved at rulle ned om aftenen kan man lukke både mørke og kulde ude, og på den måde også skabe bedre rammer for sin bolig. Gardinerne er også lette at montere ved hjælp af VELUX Pick & Click®-systemet, fordi gardinerne ganske enkelt bare klikkes fast i et beslag på vinduets overkant og i to sideskinner. Med det enkle system kan julens gardiner monteres på under 10 minutter, og det er nemt at skifte sine gardiner efter årstid eller humør.

Tips til julens vinduer

• Undgå store, mørke udsmykninger i vinduet, da det lukker dagslyset ude.

• Uroer i skinnende materialer og lyspendler kan være interessante detaljer i vinduet. De fremstår som lette og forhindrer ikke sollyset i at nå ind i rummet.

• Dekorér dine ovenlysvinduer med en energibesparende lyskæde. Lyset vil reflektere sig i vinduet og lyse rummet op på en hyggelig måde.

• Brug farven på gardinerne som gennemgående farve i juleudsmykningen. Skab fx et tema i pynten med højrød som gennemgående farve i gardiner, puder, lys og bånd, eller brug lyse gardiner til at skabe det hvide juleunivers.

• Stil aldrig levende lys i en vindueskarm under et ovenlysvindue. Kombinationen af varmen fra lysene og kulden uden for ruden kan få glasset til at sprænge.

Mere information

veluxshop.dk kan man gratis bestille stofprøver i forskellige farver og mønstre, så man inden december kan nå at finde det julegardin, der matcher resten af juleudsmykningen i boligen.

Vinduerne er et oplagt sted at pynte op til julen, fordi julepynt gør sig godt i dagslys og op mod den mørke vinterhimmel.

Download billede i større format

Hjemmeside: www.velux.dk

VELUX Gruppen skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX Gruppen mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX Gruppen, der har produktionsselskaber i 11 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, ejer globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 10.000 medarbejdere, heraf ca. 2.600 i Danmark. VELUX Gruppen har hovedsæde i Hørsholm nord for København og produktions-, administrations- og udviklingsafdelinger fordelt over hele landet. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S, et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på velux.com.