Februar

Brug dagslyset rigtigt og få balance i boligen

Selvom rigeligt dagslys er en gevinst i ethvert hjem, så kræver udnyttelsen af dagslyset, at det kontrolleres, så det passer til boligen og de skiftende lysforhold.

For de fleste handler valget af gardiner, markiser eller andre solafskærmningsprodukter til deres ovenlysvinduer om, hvordan man effektivt kan bremse og kontrollere solens stråler. I dag er solafskærmning imidlertid andet og mere end regulering af dagslyset. Den rette løsning kan nemlig også bidrage til at nedbringe boligens energiforbrug. Undersøgelser viser, at korrekt brug af solafskærmning kan reducere varmetabet gennem vinduer. Med de rigtige produkter til solafskærmning kan man forbedre vinduets isoleringsevne med godt 20 procent - vel at mærke uden at gå på kompromis med indeklimaet.

- I moderne boliger med store glaspartier og rum, som opfylder mange funktioner, er det i dag sund fornuft, hvis man udnytter solens varme til at opvarme rummet om dagen og holde på den gratis varme om natten. Hvis man bruger sit indvendige gardin eller udvendige rulleskodde korrekt er det lige så enkelt som en termostat, der holder styr på temperaturen og reducerer energiforbruget, siger Carsten Røjgaard, direktør for VELUX Danmark A/S.

I den vestlige verden står opvarmning og nedkøling af boliger for mere end 40 procent af det samlede energiforbrug, og for den enkelte husstand er energiudgifterne derfor en væsentlig post i det månedlige budget. Hos VELUX ser man boligen som en helhed, der hviler på tre principper: Indeklima, energieffektivitet og muligheden for at udnytte solens energi.

- Vi arbejder målrettet på at skabe rammerne for en mere bæredygtig bolig, hvor vi udnytter den energi, der er til rådighed, optimalt. Med den vedvarende energi fra solen kan vi både reducere forbruget af de fossile brændstoffer og samtidig skabe et sundt indeklima og dermed de bedste livsbetingelser for dem, der bor i boligen, siger Carsten Røjgaard.

Det er et mål at sænke boligernes energiforbrug, men det er samtidig afgørende for VELUX, at man ikke går på kompromis med indeklimaet. I modsat fald risikerer man en bolig, der med dårligt dagslys skaber et mentalt belastende klima og med manglende ventilation øger risikoen for allergi og astma. Det så man bl.a. i en del boligbyggerier opført efter 70’ernes energikriser. Derfor bør også dagslys og ventilation være en integreret del af løsningen, hvis man ønsker en bolig i balance.

Intelligente løsninger fjerner besværet
Den letteste vej til en bolig i bedre balance sker ved at montere solafskærmning og vinduer med elektrisk betjening og programmering i INTEGRA serien. Herved finder de enkelte gardiner, rulleskodder og markiser den optimale placering døgnet igennem. Med et tryk på fjernbetjeningen kan man åbne og lukke vinduer, skærme af for solen og lufte ud – og samtidig får man med fjernbetjeningen fuldt overblik over alle vinduer i hjemmet.

Herved slipper man for besværet med at regulere hvert vindue og solafskærmning efter vejrliget og døgnet. INTEGRA lufter ud i soveværelser og badeværelser, når det passer og trækker selv gardinerne op, når det er morgen. En af de største fordele med programmeringen er, at systemet kan arbejde, når man ikke er hjemme. Man kan med andre ord komme hjem til et friskt køkken eller en kølig stue, selv på en varm sommerdag.

Uanset behovene og ønsker om indretning og design, så er det let at finde en solafskærmningsløsning fra VELUX omfattende sortiment. Og det funktionelle monteringssystem Pick & Click ® sikrer, at monteringen klares i en håndvending.

Få meget mere at vide
På VELUX hjemmeside www.velux.dk og på www.veluxshop.dk kan man læse mere om, hvordan de forskellige former for afskærmningsløsninger øger vinduets isoleringsevne og dermed mulighederne for energibesparelser.

Om VELUX
VELUX skaber bedre bygninger med dagslys og frisk luft gennem taget. Produktporteføljen består af et bredt sortiment af ovenlysvinduer og skylights samt løsninger til flade tage. Desuden tilbyder VELUX mange former for dekoration og solafskærmning, rulleskodder, indbygningsprodukter, produkter til fjernbetjening og termiske solfangere til indbygning i taget. VELUX, der har produktionsselskaber i 10 lande og salgsselskaber i knap 40 lande, er globalt et af de stærkeste brands i byggematerialeindustrien og afsætter sine produkter over det meste af verden. Der er beskæftiget omkring 9.000 medarbejdere, heraf ca. 3.000 i Danmark. VELUX Gruppen er ejet af VKR Holding A/S. VKR Holding A/S er et fonds- og familieejet aktieselskab. Du kan læse mere på www.velux.com.

For mere information kontakt venligst:
Carsten Røjgaard, direktør

www.velux.dk

VELUX rulleskodder Det handler om at udnytte solens vedvarende energi og derigennem spare på energien fra de fossile brændstoffer – uden at gå på kompromis med indeklimaet.

Download i stort format og 300dpi